Marketing21.06.2011

Triple R: De definitie van sociale waarde


triple-r-de-definitie-van-sociale-waarde.jpg
triple-r-de-definitie-van-sociale-waarde.jpg

De westerse mens wordt zo´n 2000 tot 3000 keer per dag blootgesteld aan commerciële uitingen van bedrijven. Helaas, de consument van vandaag heeft geen vertrouwen meer in merkboodschappen, 78% van de consumenten vertrouwt op elkaar. Niet op bedrijven! De consument ontwikkelt een steeds grotere aversie jegens marketeers en hun boodschap. Daarmee keldert de machtspositie van de eens zo dominante marketeer. Oorzaak? Genoeg, maar laten we het erop houden dat digitalisering en globalisering de consument keuzevrijheid en macht heeft gegeven. Power to the people!

Maar hoe dan wel te communiceren met de consument? Simpel, wees sociaal, wees een mens en gebruik die kwaliteiten die een mens onderscheidt van glibberige naaktslakken of kuddedieren. Want hé… wat is het meest sociale medium op deze aardbol? Jup, dat ben jij! Maar aangezien je een marketeer bent, krijg je een ezelsbrug. Niet omdat je een ezel bent, maar omdat je een brug moet slaan. Een brug naar het hart en naar de ziel van de consument. Je krijgt 3 R’en; Relevant, Real, Remarkable

Relevant
Massacommunicatie werkt nog steeds. (Jammer, want gogo’s, bonkies en troetels maken me werkelijk agressief en Cillit Bang heeft ervoor gezorgd dat ik geen tv meer heb). Maar de opkomst van nieuwe technologieën maken het mogelijk op individueel niveau te communiceren met mensen. Voordeel is dat je veel relevanter kunt zijn. Maar tussen het individu en de massa zitten doelgroepen.  Doelgroepen?  Groepen mensen die hetzelfde doel nastreven, mensen met een zelfde interesse of hobby, gelijkgestemden die een raakvlak hebben met elkaar en die elkaar vinden op sociale media. Zoek ze op, luister, vertel een verhaal (niet schreeuwen), creëer raakvlakken en wees relevant op een sociale manier. Ga niet inbreken met irrelevante spam binnen een online sociale omgeving! Het identificeren en inspelen op de wensen en behoeften van de klant gaat nog steeds op. Kijk naar je consument, niet naar het medium. Laten we vooral ophouden ons de vraag te stellen hoe Twitter inzetten. Nee, vraag je eerst af waarom en óf je op het medium relevant kunt zijn. Dan pas hoe…  Ieder doel z’n tool!

Real
Liegen en manipuleren werkt nog steeds. (Jammer, want hierdoor voel ik toch een soort schaamte over mezelf neerdalen wanneer iemand mij vraagt wat ik doe voor de kost). Maar zoals je weet hecht de mondige en kritische consument steeds meer waarde aan authenticiteit en transparantie. Wees ‘real’, wees eerlijk, oprecht, open en sociaal. Kortom, wees menselijk. Reageer op feedback, wees niet bang en sta open voor kritiek, geef een kijkje achter de schermen, zeg niet dat je de beste bent maar laat het zien. Niet lullen maar doen. Ophouden met ‘meest geavanceerde’, ‘lekkerste’, ‘mooiste’. Dat bepaald de mens zelf wel… Ga op zoek naar je merkwaarden. Ontdek ze, voel ze, leef ze. Kun je ze niet vinden? Co-creëer ze dan met je consument. Waarom bestaat jouw bedrijf eigenlijk? Wat is jullie passie? Zoek en gij zult vinden. Smeek niet om een doelgroep, maar laat je passie zien aan je volgroep. Passie kweekt volgers!

Remarkable
Niet onderscheidende, zogenaamd exclusieve prijsverlagingen, opruimingsacties en spaaracties werken nog steeds. (Jammer, want ik dacht de we juist aan het afstappen waren van het inspelen op ratio). Maar zoals je vast herkent, is dat wat creatief, opmerkelijk, onverwacht is meer opvallend en meer waarschijnlijk om door te vertellen en over te interacteren. Opvallender dan het gros van de 2000 tot 3000 uitingen. De creatieve industrie en het aantal mensen werkzaam als creatieve groeit al jaren harder dan andere industrieën. En de mensen werkzaam in de creatieve industrie zijn de innovators, de vertellers, de influencers. Zorg dat je ze raakt en doe dat met creativiteit. Dan volgt interactie. Dan volgt engagement.

De 3 R’en helpen je bij het inrichten van je marketingcommunicatie. Maar uiteindelijk draait het bij de inzet van social media om een ding. Het creëren van sociale waarde voor je consument. Dit is al tijden bekend, maar nu ook de heren Kotler en Porter zich in hun boek en artikel buigen over het belang van spirituele- en sociale waarde wordt de marketeer hopelijk snel sociaal. De marketeer en mijn studenten hoeven niet meer te focussen op de kanalen maar kunnen terug naar de tekentafel. STP geldt nog steeds, competitive advantage ook. Focus daarop, maar wees sociaal, wees menselijk en laat ons trots zijn op ons vak.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Innovatie

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

Zeg je tank, dan denk je al gauw aan een gigantisch, groen geschilderd gevaarte met rupsbanden. Maar, niet lang meer: deze tank verandert dat.

Technology29.10.2024

Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Het is wetenschappers gelukt om twee mensen apart van elkaar in slaap een gesprek te laten hebben in die dromen.

Technology18.10.2024

‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

In een land waarin veel beginnende ondernemingen zich zorgen maken over het ondernemersklimaat en investeringen in Nederlandse start-ups fluctueren, weten sommige jonge, startende bedrijven toch op te vallen.

Startups30.09.2024

10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

IQ NRG introduceerde eerder deze week een Zonnedimmer, daarmee kunnen eigenaren van zonnepanelen voorkomen dat ze moeten betalen voor het terugleveren van stroom en dus onnodige terugleverkosten hebben.

Gadgets20.09.2024

Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien

De nieuwe stap van Neuralink gaat verder: Blindsight is gemaakt om mensen die blind zijn te laten zien. Zelfs als ze blind geboren zijn.

Technology18.09.2024

Neuralink heeft tech die een blinde kan laten zien