Marketing10.04.2011

Een Lor van Douwe Egberts. Who Else?


een-lor-van-douwe-egberts-who-else.jpg
een-lor-van-douwe-egberts-who-else.jpg

Soms wil je als blogger ook wel eens gewoon ongeneerd van je af schrijven. In een recensie bijvoorbeeld. En moet dat dan op DutchCowboys? Nou, niet persé, maar het gaat hier wel om de strijd tussen twee marketingbedrijven pur sang: Douwe Egberts en Nestlé (Nespresso), waarbij met name de laatste al vanaf het prille begin heeft ingezet op het Internet als voornaamste verkoopkanaal. Ik was denk ik een van de eerste Nespresso-drinkers in Nederland. Veel eerder in elk geval dan George Clooney. En wie aan Nespresso komt, komt een beetje aan mij.

Nespresso begon commercieel in 1991, tien jaar eerder derhalve dan de Senseo, hoewel deze laatste omiskenbaar hét marketingsucces werd van de jaren 0. Niet aan te slepen die Senseo-koffie-padzzzz. En leek het principe een beetje op Nespresso?
Als in: “een apparaat dat water door voorverpakte kleine hoeveelheden koffie pompt”?
Ach, een beetje dan. Senseo was al een soort me-too, maar dan innovatief, iets toevoegend aan het origineel. Senseo leverde ook koffie met een echte schuimkraag. Maar daarmee hield elke vergelijking met espresso ook wel op. De koffie bleef gewoon slappe Hollandse koffie. En het werd nog erger, want gaandeweg besloot Douwe Egberts dat je voor hetzelfde geld ook wel met wat minder koffie toe kon. Ze zullen wellicht gedacht hebben “het gaat immers om het schuim, niet om de smaak”. DE had met Senseo een goudmijn in handen, en bestreed elke copie van het concept te vuur en te zwaard, talloze rechtszaken volgden tegen elke vermeend inbreuk op de octrooien, tot de rechter in 2005 oordeelde dat het octrooi niet langer geldig was.

Niet getreurd, moeten ze bij DE gedacht hebben. Dan zijn de octrooien van Nespresso ook niet te beschermen.
Dus levert Douwe Egberts nu een echte ‘me-too’ lijn cupjes voor de Nespresso-machines. Niet alleen verkrijgbaar op Internet, maar ook bij de Albert Heijn bij mij om de hoek. Nou dat wilde ik wel eens proberen. Lor Espresso. Nou is lor een uitstervend woord in Nederland (het betekent oude lap, vodden), maar om dan je duurste koffie zo te betitelen vind ik wel heel gewaagd.

Maar goed, geprobeerd en blindgeproefd. En het is simpel: geen van de vier smaken kan ook maar tippen aan de originele van Nespresso. En dat tegen een prijs die op 3,09 euro voor tien cupjes ligt, tegen 3,30 voor tien cupjes bij Nespresso. Nog geen 7% goedkoper dus dan het origineel. En de smaak: tja, daar valt natuurlijk moeilijk over te twisten, maar dat de lor van DE veel slapper is – zelfs de sterkste smaak, Forza – is onbetwist. Het is alsof ik opeens een kopje Senseo uit mijn Nespresso apparaat krijg. Zelfde schuim, zelfde laffe smaak. Ik verdenk Douwe Egberts er inmiddels stiekem van dat ze het liefst iedereen weer aan de gewone filterkoffie willen hebben, en dat ze daarom alle andere methodes langzaam om zeep helpen.

Oh ja, nu krijg je bij de Lor van DE natuurlijk wél de befaamde Douwe Egberts punten. “Daarmee kun je sparen voor mooie cadeaus, of voor ‘gratis’ koffie”. Wel even doorsparen hoor, want je moet eerst 41 pakken Lor kopen, voor je 1 pakje bij elkaar gespaard hebt.

En vanwaar deze tirade? Gewoon, ik ben een koffieliefhebber en een marketeer. Ik heb respect voor de Philips/DE Senseo-combi, maar ben nooit echt onder de indruk geweest van de kwaliteit van de koffie. En deze me-too benadering jegens Nespresso vind ik niet alleen genant, maar gezien de prijs en de positionering ook hoogst arrogant.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Shop

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

Nu komt er al veel uit China wat je op Amazon ziet, maar hierbij gaat het echt om spotgoedkope dingen zoals je die ook kent van Temu en Shein.

Online14.11.2024

Amazon komt met zijn eigen Temu-killer

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

De webwinkel Temu moet de komende tijd heel duidelijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt.

Online08.11.2024

EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat