De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als een consument vermoedt dat bedrijven onzorgvuldig omgaan met zijn gegevens bij het toesturen van reclame kan hij klagen bij het online klachtenloket www.privacywaarborg.nl. De klachten worden in behandeling genomen door de DDMA Privacy Autoriteit.
Deze laatste presenteert op 28 januari – de Internationale Dag van de Privacy- haar jaarverslag 2010, waarin zij verslag doet van haar werkzaamheden. Sinds de lancering van het klachtenloket in mei 2010 kwamen ruim 60 klachten binnen. Verreweg de meeste klachten (67%) gingen over een niet-werkende afmeldhyperlink bij e-mailnieuwsbrieven. Ook telemarketing en lead-generation zijn aanleiding voor klachten. 85% van de klachten is inmiddels opgelost.
Het klachtenloket is in beheer van DDMA (Branchevereniging voor dialoogmarketing). Diana Janssen, directeur DDMA spreekt van een waardevolle toevoeging: “Het online klachtenloket geeft een consument terecht greep op zijn gegevens. De focus ligt niet op het inventariseren van meldingen maar op het oplossen van klachten. Deze korte lijn is essentieel voor het vertrouwen in marketing en reclame . Het klachtenloket en de DDMA Privacy Autoriteit zijn waardevolle toevoegingen op het bestaande overheidtoezicht, dat niet de mogelijkheden heeft om iedere klacht in behandeling te nemen”. In 2011 wordt het klachtenloket verder uitgebreid
Het klachtenloket is onderdeel van het Privacy Waarborg: een keurmerk op websites en reclame-uitingen waaraan consumenten in één oogopslag zien of bedrijven persoonsgegevens niet misbruiken voor reclamedoeleinden. Alleen bij de DDMA aangesloten organisaties voeren het Waarborg. Zij worden jaarlijks gecontroleerd op het gebruik van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden. Inmiddels voeren 80 organisaties het Privacy Waarborg.