De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Meer dan de helft van alle marketeers maakt in zijn campagnes gebruik van social media. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek van het bedrijf Unica.
In totaal zegt 80% van de marketeers op dit ogenblik of in de toekomst gebruik te zullen maken van social media, waarmee volgens Unica ook bij de marketeers de populariteit van websites zoals Facebook en Twitter bij de consumenten wordt weerspiegeld. Er wordt aan toegevoegd dat Noord-Amerikaanse marketeers op dit ogenblik meer gebruik maken van sociale media dan hun Europese collega’s, maar die werken volgens Unica volop aan een inhaalslag. De onderzoekers stellen verder dat inmiddels meer dan één op drie marketeers gebruik maakt van mobiele marketing.
“Op dit ogenblik maakt wereldwijd 47 % van de marketeers gebruik van sociale media,” voert Unica aan. “En 23% zegt van plan te zijn deze platformen binnen de volgende twaalf maanden in zijn campagnes te zullen integreren. Nog eens 10% zegt in een verdere toekomst van sociale media gebruik te zullen maken. Slechts 11% van de ondervraagden koestert geen plannen om sociale media in zijn campagnes in te schakelen, terwijl 9% daarover nog geen beslissing heeft genomen.” De onderzoekers stellen verder dat in Noord-Amerika op dit ogenblik 58% van de marketeers gebruik maakt van social media, tegenover slechts 34% in Europa. Maar 30% van de Europese marketeers zegt binnen een periode van twaalf maanden sociale media in te zullen schakelen, tegenover 18% in Noord-Amerika.
“Dat betekent dat Europese en Noord-Amerikaanse marketeers volgend jaar ongeveer evenveel gebruik zullen maken van sociale media,” merken de onderzoekers nog op. “In Europa zegt echter nog altijd 20% van de marketeers geen plannen te hebben om sociale media te gebruiken, tegenover amper 4% bij de Noord-Amerikaanse marketeers. Er zal dus wellicht altijd een verschil blijven bestaan tussen de adoptie van sociale media in Europa en Noord-Amerika.” Ze voegen er nog aan toe dat sociale media in nagenoeg alle taktieken evenveel worden toegepast. Daarbij wordt in eerste instantie gedacht aan sociale netwerksites zoals Facebook (82%), blogs (70%) en microbloggingsites (70%). De zogenaamde syndicated content – content die door een externe bron automatisch op een website wordt geplaatst – haalt de laagste score (53%). Via