Je ziet ze regelmatig langskomen, onderzoeken naar het online aankoopgedrag van consumenten. De belangrijkste bevinding is meestal dat het e-tailers onvoldoende lukt om klanten op hun website vast te houden. Of nog belangrijker, aan te zetten tot het plaatsen van orders. Het aanbod van online shops is groot. Internetgebruikers vormen binnen enkele seconden hun oordeel. Zij zijn vaak snel weer weg als hetgeen ze krijgen voorgeschoteld hen niet aanstaat. Een ander opmerkelijk online fenomeen zijn de vele volle ‘winkelwagentjes’ die de kassa uiteindelijk niet halen. Deze zelfde twijfels over effectiviteit en conversie gaan op voor online advertenties. Wat kunnen e-tailers en adverteerders doen om (potentiële) klanten meer aan zich te binden? Hoe halen zij optimaal rendement uit hun internetinvesteringen?
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk redelijk voor de hand liggend: de klantervaring verbeteren. Met gebruik van rijke internetapplicaties kunnen e-tailers de aantrekkelijkheid en het gebruiksgemak van hun commerciële platforms verbeteren. Hierdoor blijven klanten langer hangen en gaan sneller over tot aankoop. Voor adverteerders geldt dat zij de ‘look and feel’ van hun advertenties (nog) nauwkeuriger moeten toespitsen op de beoogde doelgroep. Dit klinkt echter eenvoudiger dan het is. Want wat de ene klant handig en aantrekkelijk vindt, kan voor een ander veel minder voor de hand liggend en overtuigend zijn. Gelukkig wordt het tegenwoordig steeds eenvoudiger om rijke internetapplicaties en content te personaliseren. Hiermee kan worden ingespeeld op de specifieke wensen van gerichte doelgroepen en individuele klanten.
De laatste uitdaging die overblijft is hoe je als e-tailer te weten komt wat deze specifieke wensen van je klanten dan precies zijn. En als adverteerder waar je doelpubliek gevoelig voor is. De cirkel van optimalisatie van klantervaringen wordt rondgemaakt met analyse. Met de juiste tools is het mogelijk om het gedrag van internetgebruikers binnen e-commerce platforms volledig te monitoren. Aan de hand van deze gegevens kunnen content (bijvoorbeeld advertenties) en applicaties (bijvoorbeeld aankooptools) nauwkeurig worden toegespitst.
Met de cyclus ontwerp, creatie, implementatie, analyse en optimalisatie worden e-tailers en adverteerders in staat gesteld betere e-commerce producten en diensten te (laten) ontwikkelen en de online betrokkenheid van klanten te vergroten. Vanuit deze gedachte heeft Adobe besloten om de krachten te bundelen met Omniture. Door de creatie van content en rijke internetapplicaties te combineren met webanalyse- en meettechnologieën onstaat een krachtig e-commerceplatform. Hiermee worden e-tailers en adverteerders in staat gesteld om zich daadwerkelijk te verplaatsen in de wensen en interesses van potentiële klanten en hun oplossingen gericht te optimaliseren. Op deze manier kunnen zij zich ervan verzekeren dat hun internetinvesteringen echt doeltreffend zijn.
Verder lezen over Adobe
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Gadgets10.10.2024
Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Online15.04.2024
Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Technology01.03.2024
Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek
Technology19.12.2023
Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024