De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In het kader van haar studie heeft Inge Cornelissen begin 2009 een marktonderzoek gedaan over de Affiliate Marketing branche in Nederland. Haar stage liep op de affiliate marketing afdeling van Outrider.
“Daar was een sterke behoefte naar een onderzoek over affiliate marketing.” Tijdens het onderzoek merkte ze dat er bij meerdere partijen grote behoefte was naar een dergelijk onderzoek.
Om de Affiliate Marketing branche zo volledig mogelijk in kaart te brengen, is er veel aan fieldresearch gedaan. In totaal heeft ze 20 interviews afgenomen met experts, affiliate netwerken, adverteerders, mediabureaus en affiliates. Na de lees meer een korte samenvatting van de belangrijkste conclusies uit het marktonderzoek.
* Voor online adverteren wordt er een groei van 16% verwacht. De deelnemende partijen verwachten dat Affiliate Marketing met 45% zal groeien in 2009.
* De kredietcrisis wordt voor de ontwikkeling van Affiliate Marketing als een kans gezien. Affiliate Marketing biedt een kredietcrisisproof afrekenmodel, door dat er wordt afgerekend o.b.v. ‘no cure no pay’.
* Verschuiving van vergoedingsmodellen van CPM naar hybride modellen.
* Toenemende vraag Affiliate Marketing bij adverteerders. De kennis die zij hebben is echter gering, maar zal in de toekomst wel gaan toenemen. Door de toename van kennis bij de adverteerders in de toekomst, kan verwacht worden dat Affiliate Marketing meer ‘in huis’ gedaan zal worden.
* Toename specialistische bureaus, zoals affiliate marketing afdelingen in mediabureaus en affiliate marketing bureaus.
* De affiliate marketing branche in Nederland in het jaar 2009 is volwassen aan het worden. De markt wordt steeds meer transparant. De branche moet echter nog meer transparant en professioneel worden. Gelukkig is er pas een IAB Taskforce opgericht voor Affiliate Marketing, dus hierdoor zal de branche professionaliseren en kan bijvoorbeeld cookiedropping meer bestreden worden.
* Kans voor Affiliate Marketing in de social media. Gebleken is dat adverteren bij social media websites groot effect heeft, echter doen adverteerders hier nog weinig mee.
* Hevige concurrentie tussen affiliate netwerken. Het aanbod is groot. Verwacht wordt dat de grotere affiliate netwerken de kleinere netwerken zullen overnemen. Het onderscheidend vermogen van de affiliate netwerken is niet groot. Voor een adverteerder maakt het niet dusdanig veel uit waar zij hun opdracht uitbesteden. Affiliate netwerken zullen dus meer onderscheidend moeten worden.
* Tussen intermediairs is er nog geen hevige concurrentie. Er is nog niet veel aanbod. In het buitenland zijn intermediairs echter groot. Wel is te zien dat er steeds meer specialistische partijen bijkomen in Nederland of dat adverteerders affiliate marketing zelf in huis gaan doen, hierdoor zal de toegevoegde waarde van de specialistische bureaus onder druk komen te staan en zal de concurrentie toenemen.
Het hele onderzoek is hier in PDF te downloaden.
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024