Thomas Cook is dit jaar lijstaanvoerder van de Twinkle100. Met een omzet van 293 miljoen euro leidt de reisorganisatie de dans, voor Wehkamp.nl en TUI. De Twinkle100 boekte vorig jaar een gezamenlijke omzet van 4.837.3000.000 euro.
De top 10
De top-10 van de Twinkle100, gezamenlijk goed voor 1,9 miljard webwinkelomzet :
1. Thomas Cook
2. Wehkamp.nl
3. TUI
4. Bol.com
5. KLM
6. Transavia.com
7. OAD
8. Dell
9. CheapTickets.nl
10. D-Reizen
De lijst is in kaart gebracht met behulp van diverse bronnen, zoals de jaarrekeningen van de bedrijven, de door de bedrijven zelf ingevulde enquête, databases met bedrijfsinformatie en brancheonderzoeken.
De reisbranche is bijzonder goed vertegenwoordigd in de Twinkle100 maar liefst 30 reisbedrijven, waarvan 7 in de top-10. Samen zijn de reisbedrijven goed voor 2,1 miljard euro aan online-omzet (42 procent van de totale omzet die de Twinkle-100 vertegenwoordigt). Was Transavia.com vorig jaar lijstaanvoerder, nu is Thomas Cook de Nederlandse internetverkoper met de hoogste consumentenomzet.
Pure players als Wehkamp.nl, Neckermann.com en Bol.com weten zich meer en meer omringd door grote klassieke retailbedrijven die ook met hun webwinkel een sterke positie hebben verworven en daarmee als echte multichannel retailers gekenmerkt kunnen worden. Zo staan bedrijven als Albert Heijn, HEMA, Kruidvat, Dexcom en H&M bij de eerste 30, met een gezamenlijke omzet van 391 miljoen euro.