Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Patrick de Laive, Arjen Schat en Boris Veldhuijzen van Zanten zijn vooral bekend van de The Next Web, het jaarlijkse Web 2.0 event met een dosis inspiratie & fun. Daarnaast komen er uit hun koker regelmatig nieuwe creatieve ideeen.
Wat ze onderscheidt van velen is dat ze die ideeen ook uitvoeren. Zo is, Twitterremote, een van hun laatste bedenksels inmiddels wereldwijd een succes. Op dit moment hangen ze rond in San Francisco bij de TechCrunch 50 (TC50), een podium voor internet Startups, met zelf ontworpen VIP badges ;-). In de streamline van het event lanceren ze er ook hun nieuwe Startup Pressdoc. Een systeem wat bedrijven in staat stelt zelf op interactieve wijze persberichten te verspreiden.
Waarom Pressdoc, het heeft om de eoa reden iets bekends?
Ja met de naam zijn we heel blij. Het is kort en heel logisch. Een wonder dat hij nog gewoon vrij was.
Heeft de nieuwe wetgeving over email vanaf 1 oktober jullie geholpen bij het idee. Uiteindelijk wordt de drempel voor het versturen van Persberichten daarmee aanzienlijk hoger.
Nee helemaal niet. 🙂
Jullie zijn vooral van het nieuwe, Web 2.0, Twitter enz. Dit lijkt toch een beetje een klassiek idee. How come?
Eén van onze start-ups wilde een pers bericht versturen en klaagde over het hele proces: het schrijven is vervelend want je doet je best op de tekst en iedereen negeert die. Daarna verstuur je hem en wil iedereen het in een ander format en vervolgens heb je geen idee of het nou wel of niet gelezen wordt. Ze zeiden letterlijk “Kun je daar niet wat op verzinnen?”. Toen zijn we eens gaan nadenken en kwamen we tot de conclusie dat persberichten totaal niet beïnvloed zijn door nieuwer technologie. Alles is digitaal en interactief geworden maar een persbericht van vandaag heeft nog steeds dezelfde structuur als een persbericht van 100 jaar geleden. Okay, nu gebruik je een PDF ipv een rol papier, maar dat is dan ook alles. PressDoc wil statistieken bieden, content laten embedden en nog een aantal functies bieden die zo’n document echt nuttig maken, en voor beide partijen.
Pressdoc lijkt nu redelijk basic, of is het een stepstone naar iets groter?
Ja de huidige versie is nog heel simpel en we willen het ook graag simpel laten blijven lijken. Ondertussen werken we aan een WordPress plug-in om het verwerken van PressDocs nog makkelijker te maken en uiteindelijk willen we een marketplace gaan aanbieden waar nieuws verhandeld kan worden alsof het aandelen zijn. Is een ambitieus plan dus maar het heeft weinig zin om daar nu al mee bezig te zijn. Eerst willen we een simpele oplossing voor dynamische en interactieve persberichten bieden. We bieden dus een simpele tool om je bericht te maken en verspreiden. Als start-up kun je een PressDoc press acrhive embedden met één regel javascript. Kijk voor een voorbeeld op http://twittercounter.com/pages/about
Jullie lanceren in Silicon Valley, waardom daar en niet in Europa. Funding is hier easier?
We lanceren nog niet echt maar zoeken een aantal start-ups die ons systeem willen testen en feedback kunnen geven. je kunt wel alles proberen zelf te bedenken maar in excel en op je whiteboard klopt het altijd wel. De test zit hem in eindgebruikers laten werken met het systeem en vervolgens bouwen waar zij op zitten te wachten. Hier in San Francisco tijdens Techcrunch50 lanceren er 200 start-ups. Dat zijn precies de 200 klanten die we willen hebben: technologisch vooruitlopend en allemaal net bezig met hun persbericht.