Chris Anderson, auteur van de bestseller The Long Tail, gaat in Free gaat op zoek naar de grenzen van het nieuwe Gratis en laat hij zien hoe bedrijven geld kunnen verdienen aan het weggeven van gratis producten. Exclusief op Lifehacking kun je de Nederlandse vertaling van dit boek volledig downloaden of het boek online bestellen via uitgever Nieuw Amsterdam.
Anderson weerlegt in Free de wereldberoemde quote van de Amerikaanse Nobelprijswinnaar en econoom Milton Freedman. Die beweerde ‘There is no such thing as a free lunch’, maar volgens Anderson zat Friedman er op tenminste twee punten naast. Gratis betekent niet altijd ‘voor niets’. Soms is het een derde partij die de rekening betaalt, zoals de talloze websites op het internet die van reclame leven terwijl de bezoeker geen factuur krijgt voorgeschoteld. Verder wordt de kostprijs van digitale activiteiten steeds goedkoper. Free gaat ook in op de gift economy, een model waarbij mensen bereid zijn gratis een bijdrage te leveren in ruil voor reputatie, zelfexpressie en naamsbekendheid, zoals Wikipedia. Martijn Aslander, mede-oprichter van lifehacking.nl en in Nederland één van de belangrijkste pioniers van het concept Gratis, over Free: ‘Anderson analyseert het concept grondig en laat overtuigend zien wat nog weinig mensen begrijpen: dat de dynamiek van Gratis en overvloed juist in deze tijd van economische crisis het zakendoen zoals we het kennen radicaal verandert.’