Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com
Een link met internet en/of search marketing zie ik nog niet meteen, maar dat zou in een volgende release zomaar kunnen veranderen. Vooruit dus maar: drie jonge Belgen zijn een gat in de markt aan het vullen door de zeven miljoen metalen kleerhangers die in Nederland en Belgie ieder jaar gebruikt worden bij stomerijen en strijkdiensten te vervangen door kartonnen exemplaren, bedrukt met reclame.
Volgens Steven Claes, een van de drie oprichters van Launtree, bieden de kartonnen kleerhangers adverteerders de mogelijkheid om consumenten op een ludieke en directe manier aan te spreken op een belangrijk en emotioneel moment.
Nou lijkt dat emotionele me een beetje overdreven, als ik mijn gestreken overhemden op ga halen bij de stomerij, maar dat zou wellicht een rol kunnen spelen als het trouwpak voor de derde functioneel gestoomd is. Ludiek? Nou ja, een keer per jaar als ik mijn Herman Munsterpak op Aswoensdag bij de stomerij aflever, dat heeft wel iets ludieks, sporen van de groene schmink nog in mijn nek.
Hoe dan ook, Launtree biedt de kartonnen kleerhangers gratis aan aan stomerijen en strijkdiensten. Het geld komt van de adverteerders, die omgerekend 8 eurocent ‘per contact’ betalen.
Steven Claes rekent voor dat de gezamenlijke strijkateliers (ik denk dat dit de Belgische term is, waar we in Nederland over stomerijen spreken) 15.000 euro per week zouden kunnen besparen. Ik vraag me dan af waarom ze geen statiegeld op die metalen hangers zetten, maar goed.
Volgens Launtree zouden kartonnen hangers het milieu minder belasten dan de metalen exemplaren, omdat die snel weggegooid worden.
Duurzaamheid en groen imago verzorgd, lijkt het me een idee dat kans van slagen heeft. Als je er even over nadenkt kan er straks nog veel meer mee; een rfid chip erin, gekoppeld aan een ander chipje en je kleerhanger praat tegen je op weg naar huis.
Kom je dan langs een kledingzaak die in het complot zit; die begint je, wakker gemaakt door die rfid chip, te vertellen dat dat shirt nou negentig keer gewassen is, zodat het wellicht tijd wordt om een nieuw aan te schaffen.
Volgens Launtree waren C&A en Skoda waren de eerste adverteerders op de kleerhanger en zouden studies over het zelfde type medium in Duitsland een spontane ad recall van 39,5% aangetoond hebben en een geholpen ad recall van 99,5% aan.
Cijfers die volgens Launtree ver boven de impact van klassieke media liggen, en veroorzaakt zouden worden door de positieve associatie (milieuvriendelijkheid), de one-to-one impact, en een omgeving ver van andere concurrerende reclameboodschappen.
Dat zou allemaal zo kunnen zijn, maar de belangrijkste reden, zoals altijd, is waarschijnlijk het verrassende nieuwtje.
Ik ben benieuwd naar die cijfers als de kartonnen kleerhangers gemeengoed zijn geworden.
Verder lezen over Crossmedia
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Marketing13.10.2023
5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn
Media14.09.2023
Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"DC Business19.01.2023
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen
Online10.01.2023
Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken
Online13.09.2022
Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google
Marketing16.06.2022