Marketing25.02.2009

Uitslag Top of Flop


uitslag-top-of-flop.jpg
uitslag-top-of-flop.jpg

De traditionele VEA Evolve sessie “Top of Flop” plaats. Tijdens deze jaarlijkse sessie wordt terug gekeken op een jaar van (r)evolutie in de interactieve tak van de branche.

Welke interactieve ontwikkelingen uit 2008 mogen niet ontbreken in de strategie van marketeers en reclamemakers in 2009? Wim Andrea (Clockwork) en Sander Dullaart (Favela Fabric), Antoinette Hoes (LeyLines) en Suzanne Fluitman (Sparkx), Victor Knaap (MediaMonks) en Dagan Cohen (DRAFTFCB) gingen met elkaar in debat. Vervolgens bepaalde het aanwezige publiek of het om een Top of een Flop ging. Hieronder een korte registratie van de uitslag.

Co-creation
Sander Dullaart, partner van Favela Fabric stemt –natuurlijk- voor Top. “Je hebt twee oren en een mond, gebruik ze in die verhouding”, Wim Andrea, directeur strategie bij Clockwork is van mening dat het idee van co-creation in essentie top is, alleen dat je issues zult houden op het gebied van beloningen en rechten. De uitvoering tot dusver in de commerciele wereld is, volgens Andrea, een heuze flop.
 
Top 84%
Flop 16%
 
Banners
Juist nu staan de banners ook weer op de top-of-flop-agenda. Victor Knaap, director van bureau Mediamonks is duidelijk voor. “boodschappen zullen mensen toch moeten bereiken. De banner is daarin een goed middel, zeker als je kunt targeten”. Ook was hij positief over affiliate marketing. “Je koopt gewoon leads of liefst zelfs verkopen.” Dagan Cohen, creative director van DraftFCB was het er allerminst mee eens “Van alle vormen van reclame is bannering de meest irritante. Het verspreiden van een ongewenste boodschap druist in tegen alle kernwaarden van het internet”. Cohen is verbaasd over het feit dat banners uberhaupt nog bestaan. “Banners zijn een nawee van de GRP Gestapo”. “En ze werken niet”, aldus Cohen
 
Top 81%
Flop 19%
 
Advertising in Social Networks
Volgens Suzan Fluitman, co founder Sparx & online media consultant hebben merken en hun bureaus moeite om goed te adverteren in social networks. “Met simpelweg een banner inkopen kom je er niet. Je moet je realiseren dat je je als merk onder de mensen begeeft. Het heeft dan veel meer zin om gesponsorde applicaties aan te bieden, waar de consument iets aan heeft“. Volgens Fluitman zijn er genoeg goede voorbeelden. “HI heeft 800.000 mensen bereikt op social networks met de “Dinges” campagne. Antoinette Hoes, managing partner & online strategy director Lelines is van mening dat adverteerders die in de privé ruimte komen uitermate irritant zijn. Het merendeel van de adverteerders moet het vooral niet doen, want het product past helemaal niet in de ruimte waarin wordt geadverteerd. Relevant zijn is op zo’n moment voor veel merken onmogelijk.
 
Top 78%
Flop 22%
 
RSS advertenties
Hier blijkt de definitie een probleem. Is het een advertentie vanuit een posting of is het iets relevants. Er wordt gestemd over het inkopen van ruimte tussen content-feeds.
 
Top 32%
Flop 67%
 
Behavioral Targeting
Behavioral targeting kan leiden tot minder irritatie, minder waste en kan on-demand worden ingezet.
 
Top 89%
Flop 11%
 
Word of Mouth
Algemeen is men het er over eens dat het verstandig is budget vrij te maken voor WOM.
 
Top 59%
Flop 41%
 
Narrowcasting
Mits op het juiste moment, eventueel effectief in te zetten als sales promotion tool.
 
Top 59%
Flop 41%
 
Location Based Advertising
Dit gaat snel te ver en kan heel irritant zijn als consument.
 
Top 43%
Flop 57%
 
Poken / HellomynameisE
Duidelijk een voorbeeld van iets dat nog te vroeg komt. Momenteel is er nog nauwelijks penetratie.
 
Top 22%
Flop 78%
 
Iphone Apps
Over Iphone Apps is er overeenstemming. Zeker als ze nuttig zijn voor de gebruiker.
 
Top 67%
Flop 32%

...