Amerika’s grootste online retailer Amazon.com vierde gisteren de 10e verjaardag van zijn muziekwinkel met de lancering van 100.000 Artist Stores. Dit zijn artiesten “winkeltjes” die alle content van een specifieke artiest samenbrengen binnen één pagina. Enkele voorbeelden: Coldplay, Metallica en The White Stripes. Binnen de shops vind je dus CD’s, MP3.s, DVD’s, boeken, posters en meer memorabilia. De biografische data wordt geleverd door the All Music Guide (werken o.a. ook voor Microsoft, Yahoo, Barnes & Noble, Ticketmaster, Napster) en SoundUnwound, een Amazon company die wiki-achtige informatie over artiesten verzamelt, maar met redactie die de user-generated content screent.
The Band is de The Brand, want steeds meer sites ontwikkelen artiestcentrische portals. Eerder zagen we de lancering van MySpace Music, Live Nation kwam met Musictoday en dan nu Amazon.com. Naast de mooie argumentatie van Peter Faricy (VP Music and Movies bij Amzon) “We’re music lovers here at Amazon…”, lijkt deze 1-stop-shopping artiesten pagina een prima hulpmiddel voor up, deep en cross selling. Met een retailmarkt in crisis (het aandeel Amazon heeft dit jaar 2/3 van zijn waarde verloren), is dat vlak voor de start van de season sales misschien toch nog een mooie opsteker.