Marketing17.05.2008

Groei netto mediabestedingen online advertising


groei-netto-mediabestedingen-online-adve.jpg
groei-netto-mediabestedingen-online-adve.jpg

IAB Nederland heeft samen met 20 internetexploitanten en Nielsen Media Research de netto mediabestedingen aan online display advertising over het eerste kwartaal van 2008 in kaart gebracht.

Deze netto bestedingen betroffen € 34,5 miljoen, een stijging met 8,1% ten opzichte van Q1 2007. De omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines.

Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: IP, Adformatie, Funda, WebAds, Orange, MSN, Netdirect, Tradedoubler, Zylom, Daisycon, Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.

Marco Derksen, voorzitter IAB Nederland licht toe: “We zagen in 2007 een afnemende groei van de online display bestedingen. Dat jaar kwamen we via deze registratie uit op een groei van ruim 12 procent. Het cijfer 8,1% is niet zo opzienbarend, van groter belang is dat wij onszelf op dit moment de vraag stellen of deze registratie nog voldoende representatief is voor de markt, voldoende detail bevat en voldoende draagvlak heeft bij exploitanten.

Eén van de belangrijkste doelstellingen van het IAB in 2008 is om te komen tot een verbeterde registratiemethodiek en daartoe hebben we onlangs met het merendeel van de exploitanten om tafel gezeten. Zij hebben ons voorzien van hele duidelijke wensen ten aanzien een nieuwe categorizering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een opsplitsing in afrekenmodel (bereik, response), kanaal (web, mobile, email) en uitingsvorm (banners, video, tekstlink, etc).

Voorts hebben we gesproken over aanleverfrequenties en manieren om het aantal participerende exploitanten te verhogen. In combinatie met de constructieve gesprekken die we met Nielsen Media Research voeren ben ik er daarmee zeker van dat het IAB een goede route heeft uitgestippeld.

Bij de brancheverdeling in het eerste kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:

De sector Horeca, Toerisme en Recreatie neemt het grootste deel van de bestedingen voor haar rekening: 15,8% (Q1 2007: 14,3%), Financiële Dienstverlening daalt licht naar een aandeel van 12,6% (Q1 2007: 13,3%). Het aandeel van Media daalde naar 10,7% (Q1 2007: 13,4%).

Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam het afgelopen kwartaal tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 89% (was 86,2%). Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters.

Derksen:”Los van groeipercentages zijn cijfers over marktaandelen per sector erg boeiend en dat zal altijd een belangrijk element blijven van de registratie. De exploitanten zijn in hun feedback heel duidelijk over het verschil tussen bereiksinstrumenten en performance based instrumenten dat in de registratie moet worden opgenomen.

En ook de verschillende advertentiesoorten en –formaten worden onder de loupe genomen want daarin is de afgelopen 3, 4 jaar enorm veel gebeurd. Al met al liggen we op schema om dit najaar concreet aan de markt te kunnen laten zien hoe we het registreren van de online media bestedingen gaan aanpakken, op een wijze die robuust zal zijn voor de komende jaren.

...

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting