Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.
Platform Innovatie in Marketing(PIM) is een vernieuwend kennisnetwerk met zo een 650 leden. PIM wil haar leden handvatten geven voor het verbeteren van hun marketing- en verkoopprocessen.
In de praktijk organiseert PIM bijeenkomsten waar enthousiaste sprekers uit de praktijk vertellen over actuele ontwikkelingen op gebied van (internet)marketing en verkoop.
Het thema van de afgelopen sessie was: ‘Merkontwikkeling op Internet’ met sprekers als Jan Lantink(NWQ), Sander Dujardin(Lost Boys) en Steven Kraal(Netlog.com)
Jan Lantink de senior van het trio deed de aftrap en de centrale vraag die hij zichzelf stelde was
“Zijn online merken iets anders dan merken in de tastbare wereld? Hij heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan en vertelde dat onderzoek naar merkbeleving een vrij nieuwe wetenschap is. Die door Jan Lantinks grote leermeester rond 1980 is geïnitieerd.
De boodschap Lantink was om ‘het kind niet met het badwater weg te gooien’. Gebruik die oude onderzoeken(van bijvoorbeeld een Giep Franzen) en doe er je voordeel mee.
Zelf heeft Lantink dit gedaan met het project Take Care Now(AGIS)waarin hij uitgebreid onderzoek deed naar de belevingswereld van jongeren alvorens een verzekeringssite te lanceren.
De tweede spreker Alain Dujardin van Lost Boys gaf aan dat Web 2.0 merken en merkbeleving voorgoed hebben veranderd. Een mooi voorbeeld is de Heineken-groep op Hyves.
met ruim 170.000 leden. Heineken weet hier niet goed mee om te gaan.
Want wat te doen met je online merk anno 2008?
Met een internetpubliek dat zich niets aantrekt van huisstijl, de juiste pixels en corporate image van een brand. Een tijdperk waar Google heilig is.
De boodschap van Dujardin is simpel: probeer niet de controle over je brand op internet te houden. Dit lukt simpelweg niet. Laat het los en geniet en probeer het juist positief op te pakken.
Als voorbeeld gaf Dujardin het Red project van Bono Vox.
Dat Sociaal Netwerk Netlog.com -van de derde spreker Steven Kraal- het grootste sociale netwerk van Europa is met 30 miljoen leden was voor velen een grote verassing.
Steven Kraal vertelde dat sociale netwerken als Facebook, Hyves, en Netlog.com een steeds belangrijker rol gaan spelen in het sociale leven van jongeren. Het gebruik van e-mail neemt af en de communicatie via sociale netwerken neemt ieder jaar weer toe.
Kraal liet een grafiek zien waarin (in oktober 2007) het gebruik van sociale netwerken in Engeland voor het eerst in de geschiedenis groter was dan het gebruik van e-mail.
De grootste meerwaarde van Netlog.com is volgens Kraal dat ze voor ieder land en zelfs voor iedere regio met een eigen versie komen. Hij had tot slot nog een primeur: binnenkort komt Netlog.com met een Friese versie op de markt.