Heineken presenteert de eerste geoblogging marketing-campagne ter wereld. Via www.heineken.nl (Age check) is live op satellietbeelden te volgen bij welke locaties de Heineken ‘Delivery Men’ hun vaten bier bezorgen. Bovendien kun je op de site in een game ook raden wat de bestemming van de bierbezorgers is. Omdat de Heineken Delivery Men een telefoon met ingebouwde GPS bij zich dragen tijdens hun bezorgronde,zijn ze door iedereen live te volgen.
Iedere dag gaan de bezorgmannen van Heineken op pad om er in het hele landvoor te zorgen dat geen café zonder bier, fris en andere dranken zit . Niet eerder waren ze echter live te volgen. Diederik Vos, brand manager bij Heineken: ‘Voor de Delivery Men campagne is een van de meest fascinerende technologische ontwikkelingen van dit moment in Heineken.nl geïntegreerd: geotracking, oftewel geoblogging.
Via een mobiele telefoon met GPS is je positie op een aantal meters nauwkeurig continu live via internet te volgen. De Delivery Men kunnen bovendien op elk gewenst moment foto’s nemendie meteen op Internet worden gepubliceerd, precies op de plek waar de foto is genomen.’
Qi heeft deze campagne ontwikkeld in samenwerking met de Nederlandse geoblogging startup Bliin.com. Oprichter Stef Kolman: ‘bliin is een gratis dienst waarbij je met je mobiele telefoon je live locatie en alles wat je daar meemaakt kunt delen. Bliin gebruikers kunnen elkaar waar dan ook ter wereld vinden en in real time volgen. Vanaf je mobiel kun je foto’s en trips uploaden die onmiddellijk zichtbaar zijn op de plek waar ze zijn genomen. Natuurlijk bepaal jij zelf wie van jouw vrienden, familie of collega’s jou kan zien. Iedereen kan meedoen.’
Bezoekers van de site worden actief bij de Delivery Men betrokken. Rogier Vijverberg van Qi: ‘we hebben een bijzonder concept rondom de technologie en het thema Serving the Planet ontwikkeld. Op Heineken.nl kun je aan de hand van hints raden naar welke locatie de Delivery Men op weg gaan. Daarvoor hebben we bijna 500 Heineken locaties op de kaart geplot. Bezoekers worden uitgedaagd zo snel mogelijk de volgende bestemming te raden.’ Wie dat lukt, maakt kans op een van de Nokia N95 toestellen, het toestel dat wordt gebruikt in de campagne.