Marketing20.08.2018

​11 tools die online marketing makkelijker maken


Soms zit geluk in de kleine dingen, bijvoorbeeld wanneer we het hebben over tooling. Als online marketeer weet je wat ik bedoel, dat gevoel wanneer iets zoveel makkelijker gaat dan in het verleden. Om dat stukje geluk nog eens extra te stimuleren help ik je in dit artikel een handje. Hieronder vind je dan ook een lijst met tools die eigenlijk elke online marketeer kan inzetten om je leven net een stukje makkelijker te maken.

#1 Google Tag Manager

Eenvoudig tags toevoegen aan een website, daar komt het eigenlijk op neer bij Google Tag Manager. Zo kun je bijvoorbeeld het Google Analytics script, de Facebook Pixel en ga zo maar door laten lopen via Tag Manager. Voordeel is dus dat je alle tags eenvoudig kunt beheren op één platform en zonder scripts te implementeren in de broncode (enkel het Tag Manager script). Dit ook nog eens zonder (of met weinig) hulp van de IT afdeling. Al is de doelstelling om Google Tag Manager te installeren om vooral langs IT heen te werken, niet helemaal de juiste. Het geeft je in ieder geval wel veel meer vrijheid om zaken door te meten. Maar gebruik IT ook vooral om dat extra stapje te kunnen zetten door bijvoorbeeld te gaan werken met data layers. Nu we het toch hebben over meetbaarheid, handige tools om te checken of een bepaalde tag wel werkt op jouw website zijn Google Tag Assistant, Facebook Pixel Helper en/of Ghostery.

#2 Majestic

Het analyseren van het linkprofiel van een bepaalde website, daar is Majestic uitermate geschikt voor. Zo kun je een analyse maken wat betreft het aantal verwijzende domeinen en backlinks naar jouw website. Met name de kwaliteit hiervan is natuurlijk belangrijk voor het op- en/of uitbouwen van de online autoriteit. Majestic heeft tevens de functie te vergelijken, zodat je kunt benchmarken hoe jij ervoor staat t.o.v. de belangrijkste (online) concurrenten. Het wordt nog mooier, met Majestic analyseer je namelijk niet alleen de benchmark, maar analyseer je ook inhoudelijk de concurrentie. Wellicht zie je bijvoorbeeld wel verwijzingen die een concurrent heeft en jij ook kunt krijgen. Andere tools die je zou kunnen gebruiken zijn overigens Moz Link Explorer en Ahrefs.

Bijlage-1
Bijlage-1

#3 Screaming Frog

We blijven even hangen op het gebied van SEO, ditmaal bij het onderwerp crawlen. Oftewel het verkennen en in kaart brengen van een website om te kijken waar zaken bijvoorbeeld niet helemaal goed lopen. Dat is eigenlijk wat Screaming Frog doet, deze software simuleert de manier waarop een zoekmachine door jouw website heenloopt. Perfect om bijvoorbeeld niet-werkende links (denk aan 404 foutpagina’s), foutieve redirects, duplicate content en meer mee op te sporen.

Bijlage-2
Bijlage-2

#4 Google Search Console

Hèt communicatiemiddel tussen jouw website en Google. Uit Google Search Console haal je allerlei waardevolle informatie. Denk hierbij aan berichten die je ontvangt wanneer er iets fout gaat, maar ook op welke zoektermen je zichtbaar bent en op welke positie je hierbij staat. Voor veel marketeers ontzettend waardevol dus. Tot slot is ook in Google Search Console informatie op te halen over 404 fouten en kun je Google een handje helpen door een sitemap te uploaden.

#5 WebPagetest

Websitesnelheid is, zoals je ongetwijfeld weet, een bijzonder belangrijk onderwerp in de zoekmachinewereld. Met WebPagetest kun je (gratis) een waardevolle analyse van de prestaties van jouw website op dit gebied. Zo haal je onder meer informatie op over de serversnelheid, afbeeldinggrootte en caching. Handig om te analyseren waar winst te behalen valt. Overigens heeft ook Google hier een mooie tool (PageSpeed Insights) voor. Tot slot, voor het analyseren van afbeeldingen op snelheid is tevens deze tool aan te raden.

Bijlage-3
Bijlage-3

#6 Google Trends

Nog zo’n tool die onmisbaar is voor een online marketeer. Google Trends stelt je namelijk instaat om, de naam zegt het al, trends de ontdekken in online zoekgedrag. Daarnaast is het ook mogelijk bepaalde trends te vergelijken en regio’s te analyseren. Handig om deze data mee te nemen in bijvoorbeeld jouw campagneplanning voor het najaar.

Bijlage-4
Bijlage-4

#7 Google Keyword Planner

Waar zoekt mijn doelgroep op en hoe vaak doen ze dit gemiddeld? Dat zijn vragen die je uitstekend kunt beantwoorden met de Keyword Planner van Google. Inzicht verkrijgen in het volume op zoekopdrachten in Google. De basis voor de inzet van kanalen als SEO en SEA. De Keyword Planner geeft je daarnaast ook ideeën voor andere zoekopdrachten die relevant kunnen zijn. Ook hier is het mogelijk een analyse te maken op basis van regio, apparaten en überhaupt op mobiele trends. Een andere handige tool die je hierbij zou kunnen inzetten is Ubersuggest, met name voor zoekwoord ideeën.

Bijlage-5
Bijlage-5

#8 Microsoft Excel

Jazeker! Excel kan voor een online marketeer erg nuttig zijn. Of het nu is voor het (in bulk) schrijven van advertentieteksten voor Google Ads, of het analyseren van een export uit Google Ads of Analytics, Excel is jouw tool. Komen die langdradige, vervelende, saaie – geef het een woord – lessen van vroeger toch nog van pas. Excel geeft je erg veel mogelijkheden om met name een grootte set aan data, zorgvuldig te analyseren.

#9 Google Ad Preview

Nog een tool van Google, ze zijn er nu eenmaal goed in. Een soms nog weleens onderschatte tool is de Ad Preview tool van Google. Met deze tool kun je namelijk een zo anoniem mogelijke weergave creëren van een zoekopdracht. Handig om te bekijken hoe jouw advertentie of organisch resultaat naar voren komt. Helemaal wanneer je vaak de vraag krijgt van collega’s waarom een bepaalde advertentie bijvoorbeeld niet zichtbaar is wanneer ze zelf zoeken. In de Ad Preview tool kun je ook een bepaalde locatie kiezen. Bijvoorbeeld wanneer je benieuwd bent naar hoe een zoekresultaat er in Groningen (of New York) uitziet.

#10 Pingdom

Een tool die ervoor zorgt dat jij altijd de eerst bent die weet dat jouw website down is. Pingdom is daarbij erg eenvoudig te gebruiken en nog gratis (in de basis versie) ook. Wanneer er iets fout gaat ontvang je snel een melding met een statusrapport. Ze geven zelfs de toezegging dat ze jouw website testen vanaf meer dan 70 locaties wereldwijd. Ideaal dus om te installeren en zodoende inzicht te verkrijgen in dit toch behoorlijk belangrijke onderwerp.

#11 Pitchbox

Deze tip sluit mooi aan bij de tweede tip in dit artikel (Majestic). Wanneer je namelijk geanalyseerd hebt op welke gebieden je online autoriteit wilt opbouwen, dan is Pitchbox een handig hulpmiddel hiervoor. Het stelt je namelijk in staat om gemakkelijk outreach (van bijvoorbeeld artikelen) in te zetten en te monitoren op één platform. Daarbij zijn er ook nog eens veel personalisatie en automatisering functies te gebruiken. Een must have dus wanneer je bezig gaat met linkbuilding.

Bonus

‘Voor jou een tool en voor jou een tool en voor jou een tool’. Zonder gekheid, er zijn natuurlijk nog veel meer tools die handig zijn. Hierbij nog een extraatje:

  • Google Data Studio – Ideaal voor het samenvoegen van data uit verschillende kanalen.
  • Google Alerts – Stel relevante meldingen in op maat.
  • Google URL builder Ideaal voor het eenvoudig toevoegen van parameters aan bijvoorbeeld een e-mail campagne.
  • Google Ads Editor – Onmisbaar voor elke Google Ads beheerder.
  • Google Ads scripts – En dat geldt ook voor deze.
  • Firebug – Een must voor elke (technisch) SEO’er.
  • WhereGoes – Eenvoudig een redirect analyseren.
  • Mozcast – Blijf op de hoogte van het Google algoritme weerbericht.
  • Hotjar – Handige inzichten in gebruikersgedrag.

Zo, is het al gaan draaien bij je? De tools zijn je in ieder geval om de oren gevlogen. Voor jou is het vooral zinvol eens te bekijken welke tools jouw werk makkelijker, maar vooral beter kunnen maken. Het vergaren van inzichten is toch vaak de basis voor het maken van online marketing keuzes. Doe er dan ook je voordeel mee.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid