“On the internet today, everybody knows your a dog”
Vandaag heb ik het eens geïnventariseerd: Live Messenger, Yahoo, EBuddy, Gmail, XING (OpenBC), LinkedIn, Hyves, MySpace, Twitter, UStream, Joost, Skype, Flickr, IGoogle, RSS feeds, P2P netwerk accounts (8), News server accounts (3), WikiPedia, Rabobank en misschien vergeet ik nog wat… Dit zijn mijn ‘lidmaatschappen’ van communities en dingen waar ik niet meer zonder kan!
Al in 1996 veranderde het web mijn leven… Ik kan ook niet meer zonder WikiPedia, Google of DutchCowboys. Nu ben ik een vakidioot en schiet ik van alles wat ook maar iets met marketing of internet te maken heeft. Een beetje zoals een architect foto`s van bouwwerken kan schieten en er vervolgens uren naar kan kijken. Alleen is in tegenstelling tot wat de Architect ermee doet (bewondering en ontzag) voor mij het doel om nieuwe inspiratie op te doen. Ik probeer dat gene wat ik zie vervolgens in een digitaal perspectief te zien.
Toch blijf ik iets missen… Iets wat het internet nog ‘completer’ maakt… Het gaat nog niet snel genoeg.
“On the internet today, everybody knows your a dog” Ze kennen je ras, of je met links of rechts tegen de boom pist, je geaardheid, je leeftijd, wanneer je loops wordt, de buurt waar je woont, dat je dol bent op het achterna rennen van auto’s en dat je gemiddeld 2 uur, 43 minuten en 7 seconden per dag kijkt naar auto filmpjes op YouTube op een regenachtige dag in maart. Gegevens als deze worden dagelijks opgeslagen, verwerkt, geanalyseerd, ingedeeld, gesegmenteerd en gemonitord zodat wanneer jij iets nieuws onderneemt op het net dat direct opvalt en meteen wordt de boodschap, kleur, grote, uitstraling van de advertentie boodschap aangepast…
Met de opkomst van het semantische web, gebruiken consumenten hun computer/ het web als persoonlijke intelligente recommender. De recommender kent jouw persoonlijke situatie, is op de hoogte van financiële situatie en weet je voorkeuren, ja weet en niet kent (vakantie, restaurant, filmsmaak etc.). Je hoeft de recommender alleen nog maar te melden dat je er even tussenuit wilt en vervolgens krijg je een overzicht van alles wat beschikbaar is, binnen je financiële situatie past, dat het gepland wordt, vervoer geregeld is, gezelschap is uitgenodigd + bevestigd (deze is geselecteerd aan de hand van interesses, beschikbaarheid etc.). Je maakt je keuze definitief en de recommender zorgt voor de reserveringen en alle financiële afhandelingen. Als je onderweg naar je afspraak vertraging krijgt dan wordt dit opgemerkt door je GPS en Navigatie, je krijgt een alternatieve route en de recommender, die met de Navigatie en GPS communiceert, geeft het gezelschap door dat je iets later bent en het aantal minuten van de vertraging. Het eerste drankje is middels je mobiele telefoon betaald om je te excuseren voor de vertraging en je hen op het gemak wilt stellen.
Deze ontwikkelingen geven sommige personen koude rillingen. Het punt is, privacy is een illusie. Je denkt misschien dat je privacy hebt, maar de opgestelde camera`s in Nederland langs de snelwegen, in de wijken, in de centra, bij pinautomaten en de banken/creditcard maatschappijen denken daar toch heel anders over. Als je dan toch op video staat, dan kunnen we er net zogoed gebruik van maken. Als we daarvoor kiezen…
Ik vindt het fascinerend om te zien dat deze ontwikkelingen komen van de kant (we zien allerlei soort ’triviale’ activiteiten opkomen in blogs, communities, rankings, etc.) in plaats vanuit het centrum. Zo is de ontwikkeling tot op heden van het web 2.0 ook gegaan. Zelfs online, hebben de grootste organisaties moeite met innoveren op een manier dat het spel zal veranderen…
Ben je benieuwd hoe deze nieuwe ontwikkeling genoemd wordt? Niet Web 3.0 maar Connectivity 3.0!
Vanuit mijn huidige positie als Marketing Manager van Elmar On-Line B.V. staan we aan de vooravond van een aantal nieuwe technieken. Elmar is o.a. verantwoordelijk voor de marketing techniek van: ElmarReizen, Transavia.com, Schiphol.nl, Wehkamp.nl, Vliegwinkel.nl, eBookers.nl, Vertrekpunt.nl, Vliegtarieven.nl, ExclusieveVakanties.nl, VakantieDiscounter.nl en nog een aantal partijen. Ik zal de business cases die vanaf juni/ juli gaan starten dan ook met jullie delen.
Vergeten jullie niet: The first Creativeions roundtable examines the future… in juni of eind juli? We hebben inmiddels een aantal zeer interessante sprekers! En onderwerpen als deze komen dan zeker uitgebreid aan bod!