03.07.2018
Lifestyle

Slimme zet: Aldi stopt met de verkoop van energy drinks aan kinderen

By: Jeroen de Hooge

BlogLifestyle

Aldi gaat als eerste Nederlandse supermarkt de verkoop van energy drinks aan kinderen in de ban doen. Vanaf 1 oktober dit jaar zal de supermarkt de bekende drankjes niet meer verkopen aan kinderen die jonger zijn dan 14 jaar. In geval van twijfel over de leeftijd zullen kinderen dus gevraagd worden om zich te legitimeren. Aanvullend gaat Aldi ook de klanten bij het winkelschap informeren over de mogelijke ongewenste effecten van energy drinks.

Aantrekkingskracht op kinderen

Marjon Bachra, directeur Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) is positief over de stap die Aldi gaat maken. Energy drinks hebben namelijk een enorme aantrekkingskracht op kinderen. “Terwijl we ervan uit kunnen gaan dat het -zeker gezien het hoge suikergehalte- geen gezonde keuze is. Dat Aldi als eerste supermarkt stopt met de verkoop onder de 14 jaar brengt een gezonde leefstijl voor alle kinderen dichterbij. Wij hopen dat andere supermarkten dit positieve voorbeeld zullen volgen.

Gezondheid

Het besluit ligt ok geheel in lijn met de visie van Aldi op gezondheid. Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij Aldi: “De bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen neemt toe. Wij willen hierin onze verantwoordelijkheid nemen. Doordat wij energy drinks niet meer aan kinderen verkopen, stimuleren wij hen om een andere en meer gezondere keuze te maken.

Maatschappelijke discussie

Energy drinks bevatten veel suiker en cafeïne. In de maatschappij gaan steeds meer stemmen op om de consumptie van de drankjes door kinderen te beperken. Het Voedingscentrum raadt het gebruik ervan door kinderen onder de 13 jaar af.

Lees ook: Dit gebeurt er met je lichaam als je energydrink drinkt.

[Afbeelding © HandmadePictures – Adobe Stock]

Share this post