BrewDog, een onafhankelijke craft beer brouwer, is de strijd aangegaan tegen seksistische marketing in de bierindustrie, en het wereldwijde salarisgat dat nog altijd bestaat tussen mannen en vrouwen.
Daarom brengen ze vanaf morgen (donderdag 8 maart) een speciaal ‘bier voor vrouwen’ op de markt, genaamd Pink IPA. Pink, de naam zegt het eigenlijk al, zal te herkennen zijn aan het roze etiket dat verder bijna identiek is aan die van Punk. Een knipoog naar de luiheid van de industrie als het gaat om hun marketinginspanningen richting vrouwelijke bierliefhebbers. Het bier in de fles is overigens identiek aan het meest verkochte biertje van BrewDog: Punk IPA, maar is goedkoper voor vrouwen – of voor mensen die zich voordoen als vrouw – die het bestellen in een horecagelegenheid of een slijter, zolang de voorraad strekt.
Hiermee hoopt BrewDog uit te lokken dat mensen vraagtekens zetten bij het verschil in salaris tussen mannen en vrouwen. BrewDog doneert 20% van de omzet tussen 8 maart en 5 april aan goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid. De Pink IPA zal verkrijgbaar zijn in Zuid-Korea, Ierland, Duitsland, Spanje en Nederland.
BrewDog’s aanpak om het salarisgat tussen mannen en vrouwen te dichten, erkent de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de STEM sectoren (wetenschap, technologie, onderwijs en wiskunde). Daarom gaat een vijfde van de opbrengst van Pink IPA naar doelen die zich hierop richten:
Op de eigen site van Brewdog is meer informatie te vinden over dit wereldwijde issue, oorzaken en initiatieven om het salarisgat te dichten.