De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Elektrisch rijden gebeurt al heel erg veel in de autowereld, maar onder scootergebruikers is nog steeds de scooter met verbrandingsmotor populair. Nu voldoen die ook wel aan de iets duurzamere Euro4-regels, er is duidelijk een beweging op gang gebracht richting elektrische exemplaren. We vertellen je meer over elektrische scooters, voor als je erover denkt om je scooter in te ruilen, of simpelweg wil weten wat het verschil is tussen die twee.
Een escooter klinkt misschien niet zo sexy, maar dat kunnen ze wel zijn. Zo heeft Vespa elektrische scooters die er erg mooi uitzien en goed rijden. De scooter heet Vespa Elettrica (what’s in a name?) en heeft een flink prijskaartje van ongeveer 6.500 euro. Maar dan heb je ook wat: er zit een kleurenscherm in, LED-verlichting en het voertuig heeft zijn eigen multimediasysteem. Daar gaat het natuurlijk uiteindelijk niet om, want je wil weten hoe snel je kunt opladen en hoe ver je dan komt: in één uur kun je opladen tot 80 procent. Is hij op de volle 100 procent, dan kun je er 100 kilometer mee rijden.
Aparte accu
Kortom, het is de creme de la creme onder de escooters. Maar, er zijn ook goedkopere opties die net zo goed op elektriciteit werken en daarbij voordelen hebben boven het paradepaardje van Vespa. Scooters als Gomax Dragon-E en Lifan E3 hebben een accu die je eruit kunt halen. Hierdoor hoeft je scooter niet per se dichtbij een stopcontact te zijn om te kunnen opladen. Bovendien kun je die accu upgraden naar een grotere accu, die nog steeds in die scooters te gebruiken is. Hiermee kun je dubbel zo ver rijden als de Vespa.
Maar waarom zou je überhaupt een elektrische scooter overwegen? Over het algemeen wordt vaak gesteld dat elektrisch rijden milieuvriendelijker is dan op brandstof. Daarnaast is elektriciteit goedkoper dan brandstof, waardoor je minder geld kwijt bent voor een volle tank. Het nadeel is dat je vaak wel wat tijd nodig hebt voor je weer verder kunt. Je kunt bovendien niet ergens even een jerrycan elektriciteit vandaan halen.
Elektrische scooter starten
Een groot pluspunt is, zeker nu de winter voor de deur staat, dat elektrische scooters betrouwbaarder zijn als het gaat om starten. Benzinescooters hebben soms moeite om te starten als het koud is, en daar heb je bij een elektrisch exemplaar geen last van. En je bent met je elektrische scooter welkom in Amsterdam en Utrecht, waar brandstofscooters niet meer overal zijn toegestaan. Houd er wel rekening mee dat de accu na een paar jaar wel moet worden vervangen. Aan de andere kant zijn de verdere onderhoudskosten lager. Het kost even wat meer in aanschafprijs, hoewel je dus zeker niet voor zo’n dure e-Vespa hoeft te gaan.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024