Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.
1. Hoe komen de gasten?
Natuurlijk heb je al bedacht dat je beter niet een zaaltje kunt huren in Maastricht als iedereen die op het evenement komt in Den Helder gevestigd is. Toch is het ook goed om iets verder te denken bij zaalverhuur: als straks mensen naar je evenement komen: hoe komen ze dan? Iedereen heeft Google Maps, dus tenzij het heel afwijkend is hoef je echt geen routebeschrijving te geven, maar houd er bij het boeken wel rekening mee te vragen hoe het zit met de parkeergelegenheid. Dat scheelt stress op de dag zelf.
2. Hoe zit het met de opstelling?
Mensen beseffen zich het eigenlijk nooit, maar als je een zaal binnenkomt, dan staan die tafels en stoelen daar niet toevallig. Er zijn veel verschillende stoelopstellingen te kiezen: de bekende verjaardag-achtige staantafels bijvoorbeeld, of de cabaretopstelling waarbij je aan grote ronde tafels zit en ideaal is voor diners. Als je bijvoorbeeld een babyshower organiseert met spelletjes die je op tafels wil leggen, kies dan bijvoorbeeld voor zitten aan tafeltjes, maar een paar staantafels erbij voor de spelletjes, zodat mensen daar zelf heen kunnen lopen als ze dat willen. Geef door aan de locatie welke opstelling je verwacht en of dat nodig is. Essentieel hierbij is dat je weet hoeveel mensen er op het feest komen.
3. Wat ben je van plan qua catering?
Veel locaties die zalen verhuren, zijn al horecalocaties. Dat kun je positief en minder positief bekijken. Het voordeel is dat de locatie vaak al catering aanbiedt en het ook lekker warm uit de keuken komt. Maar wil je bijvoorbeeld op een feestje per se een paar Surinaamse hapjes die van een cateraar komen of zelf zijn meegenomen, dan moet je dit absoluut eerst checken met de locatie waar je je feestje viert. Je wil immers niet ‘nee’ horen op de dag zelf.
4. Wat doe je met extra kosten?
Als je een high tea organiseert, dan zijn er altijd mensen die toch liever koffie drinken, of wijn. Waarschijnlijk heb je van tevoren al een bedrag afgesproken of zelfs al betaald en door dit soort afwijkende keuzes komt daar weer meer geld bij. Dat hoeft niet vervelend te zijn, zeker niet als je van tevoren met de venue afspreekt wat er met die kosten moet gebeuren (en met de gasten zelf, mochten ze dit wel zelf voor hun rekening moeten nemen).
[Fotocredits – © rehman – Adobe Stock]
Verder lezen over Bedrijven
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024