Media13.09.2013

5 trends die de tv-sector beïnvloeden


De televisiebranche staat op een kruispunt door grote veranderingen die nu en in de toekomst plaats gaan vinden. Second screens, UHD-tv, internet-tv en Big Data veranderen consumentengedrag en business modellen. De televisieaanbieders die hier snel en juist op inspelen zijn de winnaars van de toekomst. Zo blijkt uit het rapport ‘Survival of the fastest’ opgesteld door Deloitte voor de IBC Leaders’ Summit 2013.

5-trends-die-de-tv-sector-beinvloeden.jpg
5-trends-die-de-tv-sector-beinvloeden.jpg

[Afbeelding: © Thomas Pajot – Fotolia.com]

Het rapport kijkt naar 5 trends die de tv-sector beïnvloeden. Een van de trends is het gebruik van zogenaamde second screens, zo heeft gemiddeld 42% van de Nederlanders (vanaf 18 jaar) nu al een tablet tot zijn beschikking. “Second screens bieden kansen voor televisie aanbieders, aangezien ze de betrokkenheid van tv-kijkers in de toekomst verder kunnen vergroten. De toename van second screens heeft tot nu toe nauwelijks impact gehad op het tv-gedrag en tv-advertising,” aldus Maureen Hughes, partner en mediaexpert binnen Deloitte. “Echter, als meer mensen films en programma’s op andere apparaten gaan kijken, zal wel de capaciteit van netwerken onder druk kunnen komen te staan.”

Andere belangrijke technologische ontwikkelingen zijn Ultra High Definitie (UHD) tv en internet-tv. UHD-technologie is inmiddels beschikbaar in zowel programma’s als de benodigde hardware. Hughes: “De vraag is echter of de consument erop zit te wachten. Veel consumenten zien niet gelijk de voordelen van UHD- tv, doordat bijvoorbeeld schermgrootte en afstand van de tv hier een rol spelen.” Tv’s worden daarnaast steeds meer verbonden met het internet en veranderen daardoor het consumentengedrag. De prijs van internet televisies zijn relatief laag en circa 40% tot 50% van de Europese huishoudens kunnen inmiddels hun tv aansluiten op het internet. Het succes van internet-tv hangt echter af van de beschikbare bandbreedte en kwaliteit.

Big Data biedt ook een veelvoud aan kansen voor de tv-sector. Hughes: “Big Data levert tal van mogelijkheden voor adverteerders en programmamakers, maar er zijn ook kosten en beperkingen aan verbonden. Data biedt vooralsnog vooral inzicht in het verleden en trends, maar voorspellen niet de toekomst. Daarnaast speelt bij data-analyse de nationale wet- en regelgeving een belangrijke rol en moeten bedrijven tevens rekening houden met de publieke opinie ten aanzien van privacy.”

Technologische vooruitgang maakt, ten slotte, een verdere verschuiving mogelijk binnen het spectrum, van landelijke televisieaanbieders naar mobiele activiteiten. “Het overgangsproces is complex en stelt exploitanten van mobiele netwerken, omroepen en het publiek voor aanzienlijke kosten en risico’s. Alle betrokken partijen dienen deze zorgvuldig af te wegen. De huidige economische overwegingen kunnen immers in de toekomst veranderen,” aldus Hughes.

...

Verder lezen over Smart TV

LG komt met een hevige lichtbak als televisie

Deze week vindt in Las Vegas het jaarlijkse tech-evenement CES plaats. Het belooft weer een evenement te worden vol gekke, inspirerende en slimme gadgets. Robots, auto’s, vibrators: het is CES niet vreemd. Maar het dra...

Gadgets03.01.2023

LG komt met een hevige lichtbak als televisie

CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie

Micro LED-tv's van Samsung zijn televisies om van te dromen. Het nadeel, ze hebben niet echt praktische afmetingen voor in de woonkamer en kosten een klein vermogen. Ze zijn eigenlijk alleen bestemd voor de professionele...

Technology05.01.2022

CES 2022 Samsung toont nieuwe Micro LED en Neo QLED televisie

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Als je je smart-tv aandoet, dan is de kans groot dat je geconfronteerd wordt met ofwel filmreclames van streamingdiensten die je niet hebt of met andere commerciële uitingen waar je niet op zit te wachten. Op sommige te...

Gadgets02.10.2021

​Moeten we advertenties accepteren op gadgets die we betalen?

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

Het zal niemand verbazen, maar de groei van digitale media is in coronajaar 2020 in een stroomversnelling gekomen. Met name het gebruik van videobellen, online winkelen, chatten/appen, bellen en het volgen van nieuws op...

Online02.02.2021

Sterke verschuiving in de mediaconsumptie onder Nederlanders

GFK onderzoekt
Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers

De Consumentenbond stapt naar tv-makers om aandacht te vragen voor een veelvoorkomend probleem, namelijk dat er een aantal apps zijn die op smart tv's van drie tot vijf jaar oud al niet meer werken. Het gaat dan voorname...

Technology19.09.2018

Niet werkende apps op smart tv’s is een probleem van app-makers

Consumentenbond klaagt beetje onterecht over tv-makers
OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie

OnePlus maakt tot nu toe zeer succesvolle telefoons en je zou zeggen dat ze daar heel tevreden mee zijn. Zoals dat echter altijd gaat leidt succes tot uitbreiding van de activiteiten en nu heeft CEO Pete Lau tegen Busine...

Technology17.09.2018

OnePlus gaat tv-business in met slimme assistent in televisie

Premium tv zou 2019 moeten komen
Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen

Het lijkt eigenlijk voor de hand liggend dat dit al zou bestaan, maar Samsung is in elk geval de eerste tv-maker die een speciale app voor kleurenblinde kijkers heeft gemaakt. Er zijn verschillende soorten kleurenblindhe...

Technology28.11.2017

Samsung maakt app voor tv’s om kleurenblinde mensen te helpen

I SeeColors
De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken

QLED is op dit moment de kroonprins onder de tv's, het wordt gezien als dé opvolger van LCD en LED. De afkorting QLED staat voor Quantum Dot Light Emitting Diode, een mond vol maar wat het inhoudt is dat je met quantum...

Technology01.05.2017

De innovaties die de Samsung QLED TV tot een topper maken

sponsored story

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude