De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Mark Zuckerberg in een blogpost op Facebook: “Ik heb Facebook opgericht met het idee dat mensen ervaringen met elkaar willen delen en in contact willen blijven met anderen in hun leven, maar om dit te kunnen doen moet iedereen te allen tijde volledige controle kunnen uitoefenen over wat ze met wie delen.
Dit idee ligt sinds dag één ten grondslag aan Facebook geweest. Toen ik de eerste versie van Facebook bouwde, wilde vrijwel niemand een publieke pagina op internet. Dat was eng. Maar zo lang mensen hun pagina privé konden maken, voelde het veilig genoeg om te delen met vrienden online. Controle was essentieel. Met Facebook hadden mensen voor het eerst de tools die nodig waren om dit te doen. Zo is Facebook ’s werelds grootste online community geworden. We maakten het gemakkelijk voor mensen om zich veilig te voelen online ervaringen te delen over hun echte leven.
We hebben sinds dat moment vele tools toegevoegd: de mogelijkheid om foto’s te delen, groepen te creëren, commentaar te geven op en het ‘liken’ van posts van vrienden en zelfs het gezamenlijk luisteren naar en bekijken van video’s. Met elke nieuwe tool hebben we nieuwe privacymechanismen toegevoegd zodat je complete controle blijft houden over wie ziet wat jij deelt. Vanwege deze tools en controlemechanismen delen de meeste mensen nu veel meer dan een aantal jaren geleden.“
“In het algemeen geloof ik dat we een goed track record hebben als het gaat om transparantie en de controle over wie jouw informatie kan zien.
Dat gezegd hebbende ben ik de eerste om toe te geven dat we ook een hoop fouten hebben gemaakt. Het zijn volgens mij vooral een klein aantal fouten die in het oog springen, zoals bijvoorbeeld Beacon vier jaar geleden en de gebrekkige executie van de overgang naar ons privacymodel twee jaar geleden. Het zijn deze fouten die het goede werk hebben overschaduwd.
Ik begrijp ook dat veel mensen van nature sceptisch zijn wat het voor honderden miljoenen mensen betekent om online zoveel persoonlijke informatie te delen, vooral als ze dat via één dienst doen. Zelfs wanneer onze staat van dienst over privacy perfect zou zijn geloof ik dat veel mensen zich nog steeds en terecht zouden afvragen of hun informatie beschermd is. Het is belangrijk dat mensen hier over nadenken, en er gaat geen dag voorbij zonder dat ik er over nadenk wat het voor ons betekent om de opzichters te zijn van deze community en het vertrouwen van die community.
Facebook is altijd toegewijd geweest als het gaat om transparantie van de informatie die je bij ons hebt geplaatst – we hebben het internet geleid bij het bouwen van tools die mensen de mogelijkheid geven te zien en te controleren wat ze delen.
Maar we kunnen altijd beter. Ik ben vastbesloten om van Facebook de leider te maken als het gaat om transparantie en privacy controle.
Naarmate we groeiden, hebben we onze best gedaan goed te luisteren naar de gebruikers van Facebook. We werken ook met toezichthouders, belangenbehartigers en experts om ze over onze praktijken en richtlijnen op het gebied van privacy te informeren. Recentelijk heeft de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) overeenkomsten met Google en Twitter gemaakt die helpen nieuwe privacystandaarden vorm te geven voor onze industrie. Vandaag heeft de FTC een vergelijkbare overeenkomst met Facebook aangekondigd. Deze overeenkomsten creëren een raamwerk voor de manier waarop bedrijven moeten omgaan met privacy in de VS en daarbuiten.
Voor Facebook betekent dit dat we een duidelijke en formele lange termijn verbintenis aangaan om dat te doen wat we altijd geprobeerd hebben te doen en die we willen blijven doen – jou instrumenten geven waarmee jij kan controleren wie jouw informatie kan zien en dat te beperken tot alleen de mensen die je ook daadwerkelijk bedoelt.
Alleen al in de afgelopen 18 maanden hebben we meer dan 20 tools aangekondigd en diensten ontwikkeld die jou meer controle geven over je Facebook ervaringen. Tot deze introducties behoren:
• Een gemakkelijkere manier om je publiek te selecteren wanneer je iets post
• Inline privacy controle over al je bestaande posts
• De mogelijkheid om tags te beoordelen die anderen plaatsen voordat ze op je profiel verschijnen
• Lijsten van vrienden zijn gemakkelijker te creëren en worden automatisch onderhouden
• Een nieuw manier van groepen samenstellen om te kunnen delen met kleinere groepen
• Een tool om je profiel te bekijken zoals iemand anders dat kan
• Tools die verzekeren dat jouw informatie veilig blijft zoals een dubbele login approval
• Mobiele versies van jouw privacy controlemechanismen
• Een gemakkelijkere manier om al jouw Facebook data te downloaden
• Een nieuw dashboard voor apps om te controleren waar je apps toegang toe hebben
• Een nieuwe permission dialog waarmee je duidelijk controle hebt over wat een app kan doen elke keer als je er één toevoegt
• Veel meer diensten waarmee je kunt leren over privacy
Privacy is in feite zo diep ingebed in alle ontwikkelingen die we doorvoeren dat er dagelijks servers aan het werk zijn —vergelijkbaar met tienduizenden computers— die elke webpagina die we aanbieden daarop controleren. Die servers zorgen er voor dat jij toegang hebt tot informatie —dat soms wel uit honderden of duizenden individuele stukjes bestaat— die gezamenlijk een Facebook pagina vormen. Hierin is alles inbegrepen, van elke post op een pagina tot elke tag in deze posts, tot elke gemeenschappelijke vriend wanneer je over een naam scrollt. We voeren letterlijk elke dag miljarden privacy access checks uit om er zeker van te zijn dat we handhaven dat alleen die mensen de content zien waarvan jij wilt dat ze het zien. Deze richtlijnen op het gebied van privacy zijn diep in onze code geschreven.
Zelfs voor het aankondigen van de overeenkomst door de FTC vandaag heeft Facebook zelf al proactief veel van de aandachtspunten die de FTC heeft benoemd aangepakt. Zoals bijvoorbeeld de klacht over het Verified Apps Program, dat we bijna twee jaar geleden in december 2009 schrapten. In dezelfde klacht wordt ook melding gemaakt van cases waarbij adverteerders per ongeluk de ID nummers van verschillende gebruikers in refferer URL’s gebruikten. We hebben dat probleem meer dan een jaar geleden – in mei 2010 – aangepakt.
Naast deze productveranderingen heeft de FTC ook aanbevelingen gedaan om ons interne proces te verbeteren. We hebben ook deze ideeën omarmd door in te stemmen met het verbeteren en formaliseren van de manier waarop we privacy controleren als onderdeel van ons voortdurende ontwikkelingsproces. Als onderdeel hiervan zullen we een tweejaarlijkse onafhankelijke audit van onze privacy praktijken in het leven roepen om er zo zeker van te zijn dat we gedane toezeggingen waarmaken.
Daarnaast zal ik twee nieuwe functies van corporate officers in het leven roepen om er zeker van te zijn dat onze toewijding zowel intern als extern zichtbaar wordt – bij het ontwikkelen van onze producten en de veiligheid van onze systemen en bij de manier waarop we samenwerken met toezichthouders, vertegenwoordigers van overheden en privacy groeperingen in de wereld:
– Erin Egan wordt benoemd tot Chief Privacy Officer, Policy. Erin werkt sinds kort bij Facebook, was partner en co-chair van de privacy- en data security-praktijk van Covington and Burling, het gerenommeerde internationale advocatenkantoor. Gedurende haar hele loopbaan is zij bezig geweest met wetgevende en toezichthoudende initiatieven op het gebied van privacy, data security, spam, spyware en andere onderwerpen die te maken hebben met het beschermen van consumenten. Erin zal leiding geven aan onze betrokkenheid bij het wereldwijde debat over online privacy en ervoor zorgen dat de feedback van toezichthouders, wetgevers, experts en academici vanuit de hele wereld worden geïncorporeerd in Facebook’s praktijken en richtlijnen.
– Michael Richter wordt benoemd tot Chief Privacy Officer, Products. Michael is momenteel Facebook’s Chief Privacy Counsel binnen onze juridische afdeling. In zijn nieuwe rol voegt Michael zich bij onze productafdeling om ons bestaande programma van interne privacy controle uit te breiden, te verbeteren en te formaliseren. Hij zal er met zijn team voor zorgen dat onze richtlijnen op het gebied van gebruikerscontrole, privacy door design en transparantie consistent worden geïntegreerd binnen zowel Facebook’s proces van productontwikkeling als onze producten zelf.
Deze twee posities zullen de processen die er voor zorgen dat privacycontrole binnen onze producten en richtlijnen worden ingebed, verder worden versterkt. Ik ben er trots op twee van zulke sterke individuen met zoveel privacy kennis te hebben in deze rollen.
De aankondiging van vandaag formaliseert onze toewijding om je de controle te geven over jouw privacy en het delen van informatie – en het biedt eveneens de geruststelling dat jouw informatie alleen wordt gedeeld op de manier zoals jij het hebt bedoeld. Als oprichter en CEO van Facebook kijk ik uit naar het samenwerken met de Commission zoals we in overeenkomst hebben besproken. Ik hoop dat deze overeenkomst duidelijk maakt dat Facebook de leider is als het gaat om mensen de controle te bieden over de informatie die ze online delen.
Tenslotte wil ik de toezegging die ik deed toen ik Facebook lanceerde benadrukken. We zullen je op de best mogelijke manier bedienen en er elke dag aan werken om jou de beste tools te geven zodat jij jouw ervaringen kunt delen met anderen. We zullen onze dienstverlening voortdurend verbeteren, nieuwe diensten ontwikkelen om het delen te vergemakkelijken en nieuwe manieren aanbieden om jou en jouw informatie beter te beschermen dan welk ander bedrijf ter wereld dan ook.”
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Mark Zuckerberg
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media30.09.2022
Personeelsstop bij Meta: ontslagen ook niet ondenkbaar
Vermogen van Zuck en waarde Meta meer dan gehalveerdMetaverse20.08.2022
Zuckerberg: de avatars van het metaverse worden heus beter
Social Media14.09.2021
Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden
Social Media04.07.2020
Wat zijn de gevolgen van de boycot voor Facebook?
Het kan het platform zelfs sterker makenEntertainment31.12.2019
De 10 beste films van de jaren 10
Social Media01.05.2019