De Amerikaanse tv-zenders NBC en Fox lanceren samen Hulu.com, een site waar gratis series te zien zullen zijn. In het aanbod zitten enkele grote namen, zoals The Simpsons, Prison Break, Bones, The Pretender en 24. Op de nieuwe site willen ze volledige afleveringen en zelfs speelfilms van Sony en MGM gratis aanbieden. De uitzendingen worden dan wel ondersteund door advertenties en reclameonderbrekingen.
Televisiezenders voelen al een tijdje de hete adem van YouTube & Co in hun nek. De BBC is bezig met de ontwikkeling van zijn iPlayer en op verschillende Amerikaanse zenders kunt u sommige programma’s al een tijdje (gedeeltelijk) herbekijken in de dagen na de uitzending.
Dat Fox en NBC de handen ineenslaan, is niet vreemd. Aldus Jason Kilar, hoofd van de nieuwe website tegenover CNN. “Kijkers identificeren zich met shows en films in plaats van zenders. Door meer materiaal samen te plaatsen, maak je het voor hen dan ook veel makkelijker.”
Toch ziet niet iedereen volgens CNN het rooskleurig in: Some observers foresee failure. They say it suffers from not enough content and from having two partners that are rivals with poor track records in partnerships. “The odds of it succeeding are low,” aldus Todd Dagres, general partner of venture capital firm Spark Capital. Spark has invested in digital media companies, including video site Veoh, a Hulu rival.
De site is nog in bèta en dus nog niet toegankelijk voor iedereen.