12.11.2010
Gaming

Games zijn te duur en THQ gaat ons “helpen”

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Brian Farrell, de president van THQ zegt het niet alleen, maar gaat er ook wat aan doen: de te hoge prijs van games. Want, zo zegt hij “het houdt mensen buiten” en dat werkt niet. “we willen juist kijken hoeveel mensen we kunnen krijgen, in plaats van hoeveel we van iedereen kunnen binnenhalen. Je wil juist iedereen onder de economische curve vangen, dan verdien je het meeste geld.” En ik maar denken dat THQ gewoon aardig wilde doen door games voor €40 te gaan verkopen in plaats van de volle €60.

games-zijn-te-duur-en-thq-gaat-ons-helpe.jpg
games-zijn-te-duur-en-thq-gaat-ons-helpe.jpg

Maar het idee achter deze verandering is de ervaring die ze hebben gehad met eerdere games. “We hebben het heel goed gemerkt met onze racegame MX vs. ATV, die verkocht OK op full-price maar pas toen we ‘m $40 maakten begon ‘ie pas echt te verkopen. Dus doen we dat nu vanaf het begin, zodat meer mensen ‘m oppikken, wat ons de kans geeft om meer downloadable content te verkopen.” Hij haastte zich om te zeggen dat de game-ervaring niet zal onderdoen voor eerdere delen en dat je wel zeker een AAA-ervaring krijgt (de vraag of MX vs. ATV die in beginsel wel had zullen we maar even laten zitten) maar wat hij natuurlijk niet erbij vertelt is dat de game vermoedelijk wel iets korter gaat zijn.

Niet raar natuurlijk, want ze zijn ook bij THQ niet gek en de ontwikkelingskosten moeten toch terugverdiend worden. Wat dat betreft is dit een kleine stap richting free-to-play, waarbij de barrière zo laag mogelijk gemaakt wordt en er daarna nog achteraf geld verdiend wordt. Nu dat steeds meer mensen weggeslurpt worden door free-to-play games of goedkopere games op andere of soms zelfs dezelfde platforms moeten de retailgames veel harder concurreren om de aandacht te krijgen, waarbij 1/3e korting dan geen kwaad doet in het winkelrek.

Of dat genoeg is? Het hangt er helemaal van af of THQ het ook wil gaan doen bij haar grotere titels of dat het alleen maar een middel is om de mindere goden iets beter te verkopen. Die balans tussen prijs en aantal verkopen is altijd precair geweest maar op het moment dat je gewoon minder game gaat verkopen voor minder geld heb je inderdaad wel de kans dat mensen een game sneller een kans geven, al denk ik niet dat dit mensen die nog niet speelden over de streep zal trekken, op dat vlak spelen hele andere problemen.

Maar toch, goedkopere, kortere games? Voor diegenen met wat minder tijd is het altijd lekker om snel iets te kunnen spelen en de mogelijkheid te hebben om bij te kopen, zouden we dat willen, dus ik juich dit zeker toe.

Share this post