Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Brian Farrell, de president van THQ zegt het niet alleen, maar gaat er ook wat aan doen: de te hoge prijs van games. Want, zo zegt hij “het houdt mensen buiten” en dat werkt niet. “we willen juist kijken hoeveel mensen we kunnen krijgen, in plaats van hoeveel we van iedereen kunnen binnenhalen. Je wil juist iedereen onder de economische curve vangen, dan verdien je het meeste geld.” En ik maar denken dat THQ gewoon aardig wilde doen door games voor €40 te gaan verkopen in plaats van de volle €60.
Maar het idee achter deze verandering is de ervaring die ze hebben gehad met eerdere games. “We hebben het heel goed gemerkt met onze racegame MX vs. ATV, die verkocht OK op full-price maar pas toen we ‘m $40 maakten begon ‘ie pas echt te verkopen. Dus doen we dat nu vanaf het begin, zodat meer mensen ‘m oppikken, wat ons de kans geeft om meer downloadable content te verkopen.” Hij haastte zich om te zeggen dat de game-ervaring niet zal onderdoen voor eerdere delen en dat je wel zeker een AAA-ervaring krijgt (de vraag of MX vs. ATV die in beginsel wel had zullen we maar even laten zitten) maar wat hij natuurlijk niet erbij vertelt is dat de game vermoedelijk wel iets korter gaat zijn.
Niet raar natuurlijk, want ze zijn ook bij THQ niet gek en de ontwikkelingskosten moeten toch terugverdiend worden. Wat dat betreft is dit een kleine stap richting free-to-play, waarbij de barrière zo laag mogelijk gemaakt wordt en er daarna nog achteraf geld verdiend wordt. Nu dat steeds meer mensen weggeslurpt worden door free-to-play games of goedkopere games op andere of soms zelfs dezelfde platforms moeten de retailgames veel harder concurreren om de aandacht te krijgen, waarbij 1/3e korting dan geen kwaad doet in het winkelrek.
Of dat genoeg is? Het hangt er helemaal van af of THQ het ook wil gaan doen bij haar grotere titels of dat het alleen maar een middel is om de mindere goden iets beter te verkopen. Die balans tussen prijs en aantal verkopen is altijd precair geweest maar op het moment dat je gewoon minder game gaat verkopen voor minder geld heb je inderdaad wel de kans dat mensen een game sneller een kans geven, al denk ik niet dat dit mensen die nog niet speelden over de streep zal trekken, op dat vlak spelen hele andere problemen.
Maar toch, goedkopere, kortere games? Voor diegenen met wat minder tijd is het altijd lekker om snel iets te kunnen spelen en de mogelijkheid te hebben om bij te kopen, zouden we dat willen, dus ik juich dit zeker toe.
Verder lezen over Games
Gaming14.11.2024
Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft
Nieuwe Features, Remastered en ClassicGaming06.11.2024
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving
Entertainment14.10.2024
Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?
Gaming20.09.2024
Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag
Gaming10.09.2024
PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro
Gaming05.09.2024
EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions
Gadgets05.09.2024
Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box
Gaming05.09.2024