Okee, misschien overdrijf ik een klein beetje. Maar de toon is gezet door EA, die een goed idee weer eens kapot lijken te gaan maken. Het begon allemaal met hun ‘Project ten dollar’, waarin de uitgever de tweedehands-markt wilde beperken door bij elke game een code mee te geven die de eerste eigenaar extra content kan laten downloaden. Een leuk extra’tje voor de originele kopers, leuk initiatief, dachten we allemaal.
Maar nu heeft de uitgever in een persbericht bekend gemaakt dat alle EA Sports games beginnend met de aankomende Tiger Woods PGA Tour 11 een ‘Online Pass’, wat neerkomt op de mogelijkheid om online te kunnen spelen, die je met die code moet inwisselen. Dus niks extra beloning voor de vroege vogels, maar een straf (of $10/€10 extra kosten) voor de tweedehands-koper. En dan bikkelhard “we willen al onze klanten dezelfde professionele service en content bieden, waar of wanneer ook ze onze producten kopen” durven zeggen.
Je kunt dit op veel manieren draaien, dus laten we maar even afwachten wat het verhaal precies gaat zijn en welke randvoorwaarden gelden, maar als dit precedent opgevolgd wordt en EA zich nog meer van de online services die Microsoft en Sony bieden gaat afzonderen ga ik me wel afvragen waarom we nog overkoepelende online services hebben op onze consoles als we toch afhankelijk zijn van extra toegangspoorten die door de uitgevers worden opgeworpen.