Gaming25.04.2011

Superbrothers: Sword & Sworcery mag je niet missen, of je ‘m speelt of niet


Terwijl de grote softwarereleases en de nieuw op de markt gebrachte 3DS iedereen om de oren vlogen stond Twitter de week van 25 maart in vuur en vlam om iets heel anders: Superbrothers: Sword & Sworcery EP. Dit bijna uit het niets verschenen iOS kunstwerkje had een ijzeren greep op iedereen met een iPad en een professionele interesse in games. Niet gek ook, want het drukt op alle plezierpunten die een gameliefhebber in zich heeft: innovatief gebruik van het platform waar het voor gemaakt is, ongekende sfeer en bijpassende gameplay en -heel slim- een ingebouwde social media-component die ervoor zorgt dat je voortgang direct de ether in kunt gooien. En zo gebeurde.

superbrothers-sword-sworcery-mag-je-niet.jpg
superbrothers-sword-sworcery-mag-je-niet.jpg

Swords & Sworcery (S&S vanaf nu) doet op het eerste gezicht denken aan een offshoot van de oude Lucasarts-adventures van vroeger: je klikt ergens op het scherm en zo mogelijk loopt je karakter daarheen. Je kunt ook bepaalde elementen in de gamewereld aanklikken en als daar iets mee te doen is zal dat gebeuren, of anders zul je in elk geval weten wat het is. Ongeveer. Zo loop je door de sferische bosrijke omgeving en ontdek je het doel van de protagonist (hoe minder daarover nu gezegd, hoe beter). Soms moet er gevochten worden, wat je doet door je iPad (of Phone, nu dat de game voor alle iOS platforms te krijgen is) te kantelen. Zo loop je al klikkend door de game heen, waarbij vooral opvalt hoe goed er is nagedacht over elk detail.

The Good
Want ja, er is veel om van te houden in S&S, allereerst de stijl die door het terughoudende palet en de minimalistische stijl van de omgeving en karakters direct in het oog springt. Het net-niet-pixel-stijltje is prachtig als je het kunt waarderen. Maar het kan niet op tegen de muziek, die met kop en schouders uitsteekt boven de 80% van de releases die ik in de laatste paar jaar heb gehoord. Niet voor niets maant het spel je een koptelefoon op te doen voordat je gaat spelen. Door de begeleiding tot een minimum te beperken hebben de momenten waarop de muziek inkickt extra effect en dan komt de kwaliteit goed naar boven.

De game is zich verder ook heel goed bewust van den modernen mensch en zijn levensstijl: de game is opgedeeld in episodes en vóór die beginnen krijg je ook even te horen hoe lang je daar ongeveer mee bezig zult zijn, zodat je weet of het zinvol is om te gaan spelen. Ook is elke beschrijving van elk item in de game en elke uitspraak van elk karakter (inclusief de verteller) te tweeten, zodat je op cryptische wijze kunt delen hoe ver je zit in S&S. Het zijn kleine dingen, maar ze laten zien dat de ontwikkelaars bezig zijn met het platform en hoe de gebruikers daarvan het gebruiken. Het scheiden van gevechten en exploratie door het fysiek draaien van het apparaat, het kunnen gebruiken van de zoom-functionaliteit die je in andere iPad-apps ook zonder na te denken gebruikt, al die dingen laten dat zien.

Maar verder is S&S natuurlijk ook gewoon een exploratieve puzzelgame, waarin je enerzijds kunt leunen op de skills die je als speler hebt opgebouwd in andere games, maar waarin het ook belangrijk is om de impliciete hints van de andere karakters in de wereld op te pikken en om te zetten in één van de paar acties die je kunt doen als speler. Die beperking maakt het juist makkelijker om bepaalde plekken waar je niet verder komt los te laten en op zoek te gaan naar de plekken waar wel oplossingen zijn. Of niet, want de druk is er nooit vanuit de game om ‘verder’ te komen, gewoon rondlopen en genieten van de feëerieke omgevingen is ook een prima optie. De details zijn wat S&S zo speciaal maakt, ook al is het geheel niet eens zo wereldschokkend als je er eenmaal klaar mee bent.

Screen shot 2011-04-06 at 00.56.12

The Bad
Het is best lastig om kritiek te hebben op een game die over elk element zo hard na heeft gedacht als deze. Één ding is dat de stijl zo ver is doorgetrokken dat een aantal zaken (zoals een scherm met hoe de besturing van de verschillende elementen ook alweer werkt) er niet zijn of in zo’n vorm zijn gegoten dat het voor de speler die er niet helemaal (meer) bij is al snel noopt tot afhaken. Inderdaad, dit is een game die vooral een ode aan de verwarring en ontdekking lijkt te zijn, dus dan mag je verwachten dat je niet aan het handje geleid wordt, maar het lijkt nu al zo voor mensen die heel erg van games houden bedoeld en dat maak je zo nog erger.

Daarnaast is het moelijk om het idee los te laten dat de game zo goed weet dat het iets speciaals is dat het vervelend wordt. Als een mooie dame die precies weet dat ze maar met de vingers hoeft te knippen om alles gedaan te krijgen is dat af en toe vervelend om iets mee te moeten doen. Er wordt zo vaak terug gerefereerd en er worden zoveel clevere opmerkingen door de verteller en andere karakters gedaan dat enige magie die uit kan gaan van de sfeer verstoord kan worden door het constant breken van de vierde dimensie.

The Ugly
Sommige mensen trekken een raar gezicht bij het zien van de zwaar gestileerde, bijna 8-bit grafische stijl van Sword & Sworcery. Die begrijpen vaak niet waarom de stijl juist heel speciaal is maar het brengt wel een punt naar boven: het is uiteindelijk een smaakkwestie, maar je zou kunnen zeggen dat de ontwikkelaars zich er ‘makkelijk’ vanaf hebben gemaakt door deze stijl te gebruiken. Was de game niet veel mooier geweest met zo mooi mogelijke achtergronden en karakters? Je hoeft maar te kijken naar games als Outland of Limbo om te zien hoe mooi 2D kan zijn met een goede resolutie en een artdirector die weet wat ‘ie doet. Ja, het is een stilistische keuze en ik kan er volledig achter staan, maar denk je bij het zien van die andere games niet stiekem ook aan hoe mooi Sword & Sworcery had kunnen zijn?

Screen shot 2011-04-06 at 00.57.54

Conclusie
Je kunt niet anders zeggen dan dat dit één van de belangrijkste games voor het iOS platform is van dit jaar. Het bewijst hoeveel je met Apple’s manier van interactie kunt doen als je er echt voor gaat zitten. Dat het daarnaast ook nog eens een knap gestileerde en oorstrelende triomf der sfeer is helpt daar alleen maar aan mee, want ook zonder deze elementen was Sword en Sworcery nog een goede game. Maar nu is het een geweldige game en iedereen met enige vorm van interesse in waar het heen kan gaan met gaming op de iPad is het zichzelf verschuldigd dit te gaan spelen.

Superbrothers: Sword & Sworcery EP, ontwikkeld en uitgegeven door Capybara Games voor het iOS platform op 24 maart 2011

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over iOS

Zo kun je straks je Apple iCloud-mailadres veranderen

iCloud-emailadressen veranderen zou in de nieuwe iOS 18.1-update -die nog moet verschijnen een mogelijkheid zijn-. Dit is waar je het kunt vinden.

Mobile14.10.2024

Zo kun je straks je Apple iCloud-mailadres veranderen

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heb je je iPhone vandaag geüpdatet? Dat is een goed idee, want de eerste update van iOS 18 is een feit.

Mobile04.10.2024

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen

Apple zou het aanraakdetectie-algoritme te losjes hebben afgesteld, vooral rond die cameraknop.

Mobile23.09.2024

Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen

Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd

Dit is wat iOS 18 zoal te bieden heeft om je smartphone-ervaring te verbeteren. Deze nieuwe functies zijn interessant om te bekijken.

Mobile16.09.2024

Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd

iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt

Het wordt nog even puzzelen hoe interessant iOS 18 werkelijk wordt voor ons, want veel upgrades hebben alles te maken met kunstmatige intelligentie.

Mobile10.09.2024

iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt

5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16

Meestal komt Apple in de tweede week van september met een nieuwe iPhone. Een soort Prinsjesdag waar je je klok op gelijk kunt zetten. We schreven eerder al wat we allemaal weten over iPhone 16, maar wil je vooral weten wat er echt nieuw is, dan zetten we hier vijf verbeteringen op een rij.

Mobile26.08.2024

5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16

Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober

Voor de eerste versie van Age of Empires  moeten we terug naar 1997. Inmiddels een echte retro klassieker. En een van de populairste en succesvolle real-time strategy games ooit. Inmiddels zijn we 15 titels en 8 spin-offs verder. Allen spelen ze zich af tijdens de bekendere periodes uit de geschiedenis, zoals de steentijd, de Romeinse periode en de middeleeuwen. Mooi nieuws nu voor de vele fans van deze franchise. Want op 17 oktober dit jaar komt de mobiele app (voor iOS en Android) beschikbaar: Age of Empires Mobile.

Gaming20.08.2024

Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober

Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden

Aan de upgrade van het besturingssysteem van Apple wordt een mogelijkheid toegevoegd waarmee je foto’s kunt redden waarvan je dacht dat die verdwenen waren.

Mobile17.07.2024

Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden

Verder lezen over iPad

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Gamen op iPad is een stuk aantrekkelijker geworden, want de Epic Games Store is nu beschikbaar op de tablet van Apple.

Gaming17.09.2024

De Epic Games Store is nu op iPad beschikbaar

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Snapchat heeft na dertien jaar eindelijk een iPad-app uitgebracht. Het social medium lanceerde 13 jaar geleden zijn iPhone-app en nu volgt die voor de tablet van Apple.

Social Media28.08.2024

Snapchat is eindelijk goed te gebruiken op iPad

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Mooie foto gemaakt met je iPhone, maar later bedacht dat die foto helemaal niet zo mooi was? Het kan zijn dat die verwijderde foto toch recent weer terugkwam. Dit is waarom.

Mobile27.05.2024

Dit is wat Apple te zeggen heeft over die terugkerende foto’s

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

Goed nieuws en slecht nieuws: het goede nieuws is dat er een fix is verschenen voor mensen wiens iPhone of iPad verwijderde foto's toonde. Het slechte dat Apple geen uitleg heeft.

Mobile21.05.2024

Apple fikst fotoprobleem en doet alsof er niks aan de hand is

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

Wagenziekte is heel vervelend, zeker wanneer je een lange rit naar je vakantiebestemming hebt. Apple gaat er iets aan doen om te helpen je autorit wat prettiger te maken.

Mobile17.05.2024

iPhone gaat helpen tegen wagenziekte

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn

Heb je foto's jaren geleden weggegooid, verschijnen ze doodleuk weer op je iPhone. Het gebeurt momenteel bij diverse gebruikers.

Mobile16.05.2024

iPhone-probleem zorgt dat weggegooide foto’s van jaren geleden terug zijn