Vriend en vijand zijn het er over eens; Nintendo wist de meest solide indruk te maken op de afgelopen E3 in Los Angeles. De focus op het opnieuw tot leven wekken van bekende en geliefde franchises – GoldenEye, Donkey Kong en natuurlijk Zelda – viel in goede aarde bij pers en fans, maar het was vooral de Nintendo 3DS die imponeerde. Ik omzeilde de ellenlange rijen op de beursvloer en voegde mij even nederig als gretig bij het Europese perscentrum voor een handson met Nintendo’s fonkelnieuwe handheld.
Hieronder een aantal korte impresies van een aantal techdemo’s en games-in-wording
Star Fox 64 DS
Bij de eerste titel die ik speelde was het al meteen goed raak. Star Fox 64 DS (werktitel) is een remake van de Nintendo 64 titel en direct wordt de meerwaarde van 3D duidelijk. De diepte die je ziet geven de shootouts extra beleving mee en de spanning van het in 3D opduiken van vijanden en explosieve voorwerpen is erg vermakelijk.
Metal Gear Solid 3DS
Vervolgens was het tijd voor Metal Gear Solid 3DS. Dit was meer een interactief filmpje dan gameplay, maar van hetgeen ik zag was ik erg onder de indruk. Hier wordt direct de kracht getoond van de 3DS, want grafisch doet het spel niet onder voor het recent uitgebrachte Metal Gear Solid: Peace Walker voor PSP. De 3D effecten zijn niet minder dan imposant. Junglebladeren worden weggeduwd, en takken en bomen steken bijkans uit het scherm.
Nintendogs + Cats 3DS
Was aardig. Het is leuk om driedimensionaal een bal te gooien en de band met je hondjes en deze keer ook je katjes wordt door het 3D effect nog intenser natuurlijk. Toch voelde dit wel een beetje als een makkelijke remake en Nintendo moet oppassen niet weer al hun oude N64 titels van stal te houden en die, in 3D, in de remake ketel te gooien, even door te roeren en hoppa. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat als je het 3D effect wegdenkt (of uitzet via de slider rechts bovenin het scherm), dat je feitelijk dezelfde game speelt die we al 100 keer hebben gespeeld op alle voorgaande Nintendo platformen. De tijd zal het leren.
Kid Icarus
Kid Icarus was niet speelbaar maar ik zag een trailer in 3D die erg fraai was. Na drie jaar speculatie keert het vergeten Nintendo karakter eindelijk terug en ik kan nu al zeggen dat dit een musthave launchgame wordt.
Levende Draak!
Nintendo ging nog verder door zelfs met augmented reality te stoeien. Door een stickertje op een bijzettafeltje te scannen met de camera’s van de 3DS, ontstond er een driedimensionale shooting gallery. Na op wat schietschijfjes rond een standbeeld van een draak te schieten werd de draak zowaar levend en had ik echt het gevoel alsof het monster uit het bovenste scherm van de 3DS omhoog kwam, happend naar mijn neus, me bestokend met vuur. Dit was uiteraard een techdemo maar het geeft wel aan wat de mogelijkheden zijn.
Meer Dan Games
Films kijken in 3D kan ook, al kwamen de trailers van Dreamworks en Disney nog wat halfslachtig over. 3D foto’s maken is echter spectaculair. Neem een foto van iemand die een arm uitsteekt, en de vuist en arm steken bijkans uit de handheld.
Voorlopige indruk: De 3DS heeft een overtuigende indruk achter gelaten. 3D gamen zonder bril werkt, al is het wel zaak goed voor het scherm te gaan zitten en niet als een malle je scherm te kantelen tijdens het spelen, of jezelf te verplaatsen. Maar in alle eerlijkheid; hoe vaak doe je dat nu? 3D foto’s maken is ongelofelijk cool en met het bekijken van de 3D films komt het vast ook wel goed. Geef filmmakers goed de tijd en ze doorgronden Nintendo’s apparaatje vast en zeker. Toch zijn het vooral de games die blaken van vertrouwen. Op de beursvloer zelfs stonden een slordige 20 titels speelbaar en alle speluitgevers hebben launchgames klaar staan voor de 3DS. Wilden ontwikkelaars tot voor kort weinig meer met de Nintendo DS te maken hebben wegens het R4 debacle, nu is iedereen weer vriendjes van de Japanse gigant. De 3DS komt net op tijd…