Het voelt een beetje als fluiten voor je eigen team om het verhaal van Ridiculous Fishing te vertellen: vriendelijke Nederlandse jongens Vlambeer (intussen wellicht bekend van Luftrauser en Super Crate Box) maakten een leuke game die een loopje neemt met het thema vissen voor browsers en terwijl ze hun versie voor iOS aan het maken waren was daar opeens een andere game in de App Store, genaamd Ninja Fishing. Wat bleek? Een partij genaamd Gamenauts was “geïnsprireerd” geraakt en had een ongeveer identieke versie van de game gemaakt. Na een gefaalde poging om de makers van Ninja Fishing te laten wachten tot Ridiculous ook klaar was heeft Vlambeer toen besloten om hun eigen versie dan wel de laatste, maar de allerbeste te maken. Dit alles was twee jaar geleden. Ik heb Ninja Fishing nooit gespeeld. Maar verdomme als Ridiculous Fishing geen geweldige game is.
Mitrailleur en makreel
De titel zegt het al: het vissen is waanzinnig. Je gooit vanuit je bootje eerst je haak zo ver mogelijk naar beneden terwijl je alle vissen ontwijkt. Zo snel je een vis raakt of je aan het einde van je lijn bent ga je terug omhoog, waarna het juist zaak is om zo veel mogelijk vissen (maar geen kwallen) mee omhoog te nemen. So far, so good, right? Nee, de laatste stap is dat de vissen met hoge snelheid het water uitgeslingerd worden en dat je ze daarna uit de lucht moet schieten. En daar komt dan de feedback loop van Ridiculous Fishing om de hoek kijken: elke vis levert je geld op, waarmee je een langere lijn, betere wapens, extra hulpstukken en andere handige dingen kunt kopen. En heb je genoeg vissen gevangen, dan kun je op andere plaatsen gaan vissen.
Hell of a catch
Het is in principe een simpele herhaling van zetten, maar omdat de basis van het ontwijken, oppakken en afschieten zo vermakelijk is voelt het niet zo. Sterker nog: je zult veel meer dan je in eerste instantie zou denken blijven vissen, gewoon om de volgende versterking van je arsenaal te vangen. Het is de precieze opvolging van verbetering en mogelijkheid die de beste games zo verslavend maakt en waarvan Vlambeer al getoond heeft dat ze het beheersen met Super Crate Box. Het verschil met die game is echter dat Ridiculous Fishing wél precies op een tablet of telefoon past qua besturing en vorm.
Ook erg fijn is dat de game je niet constant vraagt om allerlei acties uit te voeren die niets met het spelen te maken hebben: geen microtransactions, geen vragen om je voortgang te delen, nergens geen verplichte handelingen waar je als speler niet op zit te wachten. Ja, dat betekent wel dat je meer dan 80 cent moet betalen om Ridiculous Fishing te spelen ($2.99, zeg maar €2 ongeveer) maar dan heb je ook een hele brok aan gameplay waar je verder niets meer voor hoeft te doen en die -niet onbelangrijk- ook gemaakt is op een normaal speelpatroon. Natuurlijk is de game niet eeuwig houdbaar, maar voor wat je betaalt zou het belachelijk zijn om niet toe te happen.
Ridiculous Fishing, ontwikkeld en uitgebracht door Vlambeer voor iOS op 14 maart 2013