Al langer geeft Google de mogelijkheid om webpagina’s te koppelen aan de naam van de auteur met de rel=”author” tag. Daarvoor koppel je de pagina aan je (openbare) profiel in Google+, en via dat profiel komen in de zoekresultaten dan alle pagina’s van de auteur in de zoekresultaten.
Die functie kan je ook uitschakelen, net zo goed als dat je kunt bepalen dat je profiel in Google+ NIET getoond wordt in de zoekresultaten. Wat Google wel of niet wil met het autorship heeft ze in een Q&A verder uitgelegd op hun webmasterblog.
In deze Q&A staan wat opmerkelijke instructies. Los van de instructie hoe de author tag moet worden toegepast en wat je in de zoekresultaten daarover mag verwachten, staan er instructies welke pagina’s voor zo’n tag in aanmerking komen en een paar beperkingen.
Eén van de beperkingen is dat je één webpagina maar aan één auteur kan koppelen; co-auteurschap is voor Google dus merkwaardigerwijze nog geen optie.
Ook is het niet mogelijk om taalvarianten in de Google+ profiel te hebben en te koppelen aan een artikel van jou in een andere taal. Voor Europeanen eigenlijk geen logische beperking en voor vertalingen van pagina’s een schoonheidsfout omdat de informatie over de auteur in een andere taal zal verschijnen.
Verder ziet Google er op toe dat alleen personen zich als auteur kunnen identificeren, dus geen fancy namen en atavars, geen namen van bedrijven dus geen koppeling van de Author tag aan een bedrijfspagina in Google+.
Eigenlijk is deze functie mooi en kan je je als blogger en auteur goed identificeren voor de belangrijke artikelen die je op het internet publiceert. Er is toegang dan voor je ‘fans’ naar al je onderwerpen. Zeker als je publiceert in verschillende websites en blogs. En het is handig van Google dat via zijn Google+ profiel te doen, want zo stimuleer je de autoriteit en het gebruik van dit Sociaal Netwerk.
Verder lezen over Auteursrechten
Artificial Intelligence23.10.2024
Eerste Europese vonnis over gebruik van afbeeldingen in generatieve AI: is er sprake van auteursrechtinbreuk?
Online07.10.2024
Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden
Nieuws21.08.2024
Het maken van beelden van een Spaanse villa: auteursrechtinbreuk?
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Online17.05.2024
Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk
Entertainment12.02.2024
Uitzending van Stegeman op de Bres mag doorgaan, ondanks eis tot verbod
Technology21.12.2023
Auteursrecht en AI – de stand van zaken
Mobile24.11.2023
Casetify nept de hoesjes van Dbrand tot op het gênante af
Verder lezen over Google Plus
Social Media06.02.2023
5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom
Online13.06.2020
Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten
Social Media04.02.2019
Het is over en sluiten voor Google+
4 April gaat de stekker er definitief uitSocial Media09.10.2018
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging
Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaakSocial Media31.08.2016
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?
Social Media25.01.2016
Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe
We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTubeSocial Media18.11.2015
Nieuw ontwerp Google+
Online28.07.2015