Nog ruim anderhalve maand en Google+ bestaat precies één jaar. In dat jaar heeft Google hard aan de weg getimmerd en er voor gezorgd dat er iedere maand wel iets grootst werd gewijzigd aan Google+. Maar ze zijn nog niet klaar; Wat kunnen we nog verwachten van Google+?
Omdat Google nooit uitspraken doet over wat er aan zit te komen, moeten we het vooral doen met geruchten. De onderstaande lijst berust deels op geruchten maar ook op opmerkingen die gemaakt zijn door Google-medewerkers ten aanzien van dingen die nog gaan veranderen binnen Google+.
Waar wacht jij het meest op? We lezen het graag in de comments!
Google+ Analytics
Al eens eerder besproken maar nog niet beschikbaar. De mogelijkheid om je Google+ Pagina te koppelen aan Google Analytics. Op deze manier kun je alles meten wat er plaatst vindt op je Google+ Pagina. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt. Wel zijn er al schermafbeeldingen gelekt.
Self subscribe Circles
Google+ is gebouwd rondom kringen. Kringen die je gebruikt om updates te lezen maar ook om updates te sturen. Vooral voor bedrijven en merken is het handig om een update te kunnen sturen naar mensen die hier echt in geïnteresseerd zijn. Met “self subscribe circles” maak je een aantal kringen openbaar en geef je mensen de mogelijkheid zich hier zelf op te abonneren. Je hoeft dus zelf niet meer honderden mensen aan een kring toe te voegen. Voor Pagina’s is dit zeker een welkome ontwikkeling. Er gaan geruchten dat deze mogelijkheid ergens in Mei beschikbaar zal komen.
Dynamic Circles
Hoe handig zou het kunnen zijn als je op basis van publieke demografische informatie een kring kunt laten genereren. Wil je deze update alleen sturen naar mannen die ouder zijn dan 25, dan genereer je eerst een kring en daarna stuur je de update naar die kring. Op deze manier kun je dus heel gericht updates verzenden. Het beheer van kringen wordt hiermee dan ook veel makkelijker. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt.
Mobile Management of Pages
Eigenlijk al een veel gehoorde wens vanaf het moment dat Pagina’s beschikbaar kwamen. De mogelijkheid om een Pagina mobiel te beheren. Momenteel kun je alleen een Profiel beheren via de mobiele app of website en dat is voor merken die wel eens een evenement willen verslaan nog al frustrerend. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt.
API Access
Overal waar ik spreek/praat over Google+ komt vroeg of laat de vraag; Kan ik geen 3rd party tool gebruiken om Google+ te beheren? En mijn antwoord is dan altijd “nee”. Uiteraard zijn er mogelijkheden met dure pakketten van bijvoorbeeld HootSuite en Buddy Media maar dan nog moet je geluk hebben dat en Google en dat bedrijf je de toegang geeft tot Google+. Voor nu ben je dus echt toegewezen op de Google+-website of mobiele app. Alvorens de API wordt vrijgegeven wil Google er eerst voor zorgen dat de API correct werkt en dat ze goed onder controle kunnen houden hoe deze API gebruikt gaat worden. Wat je bij veel andere platformen zien is dat mensen gaan cross-posten of enkel een RSS-feed eraan koppelen. Dit gaat op Google+ nooit werken. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt.
Additional Tabs
De profiel pagina is voor personen wel toereikend. Voor bedrijven kan er altijd meer op. Door bijvoorbeeld de mogelijkheid te krijgen om een extra tab toe te voegen aan het profiel kun je wellicht iets meer van je bedrijf of merk laten zien. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt.
Merge Media Types
Zoals je wellicht gemerkt hebt kun je in principe maar één Media Type toevoegen aan je post en deze achteraf niet meer veranderen/updaten. Door achteraf de mogelijkheid te krijgen om een URL toe te voegen die ook een snippet laat zien of zelfs een grote foto bij een URL kun je een update veel interessanter maken. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt.
Advertisement
Google+ is (nog) vrij van advertenties. Bij de laatste layout update werd er al gelijk geroepen dat de grote witte ruimte gebruikt gaat worden voor advertenties. Google ontkende dit gelijk maar vertelde er niet bij waar het dan wel voor gebruikt gaat worden. Hoe Google advertenties gaat tonen is niet bekend. Worden het sponsored of promoted updates of wordt er straks voor een Hangout een advertentie getoond? We weten het pas zodra ze deze optie aanzetten in Google Ads. Maar zodra het zover is hoop ik wel dat ze goed hebben nagedacht hoe dat de eventuele “schone” Google+ ervaring kan benadelen.
Hangout on Air
Hangouts zijn geweldig. Bijna iedere dag neem ik wel deel aan één of meerdere Hangouts. Helaas kunnen er maar 10 mensen tegelijk aan een Hangout deelnemen en voor bedrijven is dat net iets te weinig. Een aantal grote merken in de VS kunnen nu al een Hangout on Air faciliteren. Een Hangout on Air geeft je de mogelijkheid om nog steeds met een beperkte groep een Hangout te doen maar deze Hangout kan gelijk live worden gestreamd via YouTube. Op deze manier kun je een veel groter publiek bereiken. Het publiek streamen is niet noodzakelijk. Er gaan geruchten dat Hangout on Air snel voor alle gebruikers beschikbaar komt.
Integration other Google Services
Uiteraard vanzelfsprekend maar nog niet afgerond. Verdere integratie van andere Google diensten met Google+. Google ziet Google+ niet als sociaal netwerk maar meer als een sociale laag over alle andere Google diensten. Dit zie je al terug in bijvoorbeeld Gmail waar je emails kunt filteren op basis van je Google+ kringen. In de aankomende maanden zullen we meer en meer deze integratie gaan zien totdat alles is verbonden en we weer op zoek moeten naar iets nieuws.
Tablet App
Een groot gemis en ook ik als Google+-fan klaag er wekelijks over; een Tablet app. De mobiele app is leuk voor je telefoon maar mist het gebruik van het grotere scherm wanneer deze op een tablet wordt gebruikt. Al een aantal malen hebben enkele developers laten vallen dat ze aan het werk zijn aan een tablet versie van de Google+-app maar tot op heden is deze er nog niet van gekomen. Het is nog niet bekend wanneer dit beschikbaar komt.
Volg +DutchCowboys ook op Google+ voor alle laatste updates!