Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De ontwikkeling van de zelfrijdende wagens van Google gaat flink vooruit. Het bedrijf heeft eerder deze week bekend gemaakt dat deze wagens nu in staat zijn om door de stad te manoeuvreren. Initieel werd gedacht dat de zelfrijdende wagens enkel trajecten op autosnelwegen aan zouden kunnen.
Sinds het project zo’n 5 jaar geleden van start ging, hebben de 24 van sensoren voorziene Lexus RX450h-voertuigen volledig autonoom al ruim 1,1 miljoen km afgelegd. Volgens Google is in deze periode geen enkel voertuig betrokken geweest bij een ongeval.
Ongeveer een jaar geleden verlegde Google zijn focus van de snelweg naar het rijden in de stad. “Als we met onze zelfrijdende wagens echt het verschil willen maken moeten deze wagens wel gewoon in de stad kunnen rijden,” aldus het bedrijf.
De software in de wagens is verbeterd, en er zijn meer soorten objecten zoals bijv. voetgangers en fietsers toegevoegd. De software kan nu ook de straatborden lezen en er gepast op reageren. Ook wanneer zich plots een onvoorziene situatie voordoet – een persoon die het verkeer regelt nabij een school of een evenement en plots de baan opkomt met een STOP-signaal – reageert de zelfrijdende wagen op gepaste manier.
Google heeft ondertussen duizenden nieuwe verkeerssituaties en hun normale verloop aan zijn computermodellen toegevoegd, zodat de wagen ze kan herkennen, analyseren en daarna doen wat vereist is. Wanneer een ander voertuig een STOP-signaal nadert, berekenen de wagens van Google de kans dat die wagen op tijd stopt, te laat het signaal opmerkt maar alsnog tot stilstand komt of het signaal gewoon helemaal negeert en doorrijdt.
Volgens Google houdt de zelfrijdende wagen ook rekening met problemen die zich kunnen voordoen door een dode hoek en met vrachtwagens of motorrijders. Wanneer het stoplicht groen wordt, blijft de Googlewagen nog 1,5 seconden staan om wagens te vermijden die mogelijk door het rode licht rijden.
Toch is de zelfrijdende wagen nog geen feit. Er blijven tal van legale en praktische obstakels te overwinnen voordat u een zelfrijdende wagen op uw weg zal kruisen. Google wil de software verder upgraden met meer complexe verkeerssituaties, waaronder kruispunten en wegwerkzaamheden.
“We moeten nog veel problemen oplossen,” zo schrijft Chris Urmson, directeur van Google’s Self-Driving Car Project. “Maar duizenden verkeersituaties in de stad, die ons 2 jaar geleden voor schut zouden hebben gezet, kan de wagen nu autonoom aan.”
In onderstaande video is de zelfrijdende wagen te zien in de straten van Google’s thuishaven Mountain View:
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024