In juli van dit jaar bracht Google een mediaplayer ChromeCast op de (Amerikaanse) markt. Het is een soort van HDMI dongel die je in de HDMI aansluiting van je TV stopt en met een USB aansluiting van stroom voorziet. ChromeCast zoekt verbinding met je draadloos netwerk en dan heb je de mogelijkheid gecreëerd om hem als een streaming video/foto/website media player te gebruiken. Het bijzondere is ook – zoals bij alle Google producten – de prijs: $35 !
De ChromeCast is tot op zekere hoogte vergelijkbaar met Apple’s systeem van AirPlay met als belangrijke verschil dat de streaming niet via je lokale apparaat (Computer, iPad, iPhone) maar altijd rechtstreeks via je wireless verbinding vanuit het internet gaat. Dus je eigen foto’s en video’s kan je bij ChromeCast alleen tonen als ze in de cloud (Google Drive) zijn opgeslagen. En dat past in de filosofie van Google, waarop ook de Chromebook is ontworpen, dat lokale harde schijven tot hetzelfde verleden gaan behoren als cassette-bandjes, CD/DVD’s en telefoon-klappers.
De Chromecast is nu reeds voor alle belangrijke platformen via Apps aan te sturen, dus via je iPad, iPhone, Androis smartphones en tables en uiteraard voor Chrome(books). Nog niet via Windows Phone 8.
De verkopen van ChromeCast lijken boven verwachtingen gegaan. Al snel waren in augustus de doogles overal uitverkocht, maar de productie lijkt nu op de vraag te zijn afgestemd. Omdat ChromeCast er vanuit gaat dat je streamt vanuit de cloud ben je voor wat betreft het televisie aanbod erg afhankelijk van wat televisie en filmproducenten je als rechten wilt geven. Op dit moment is het aanbod: Netflix, YouTube, Google Play en alles wat je met je Chrome browser kan bekijken. Sinds vrijdag is daar voor de Amerikaanse kijker Hulu Plus, de grootste aanbieders van televisieseries, bijgekomen.
Tot op zekere hoogte is de ChromeCast dongel een vereenvoudigde versie van het eerder gelanceerde Google TV concept. Wat we ook van dat initiatief denken, en hoe snel Smart TV in de markt penetreert doet niets af van de verwachting dat nu via het internet en sociale media ook een ware revolutie in gebruik en kijkgedrag van de televisie door de consument voor de deur staat. Onderdeel van deze revolutie is dat samen kijken (naar een zelf gekozen programma op het een zelf gekozen tijdstip) niet per definitie in de huiskamer of in de slaapkamer gebeurd, maar dat samen kijken via de ingebouwde webcams in de nieuwe generatie TV’s via de socale media gaat geschieden. Deze functionaliteit is nog niet geïntegreerd in de ChromeCast, maar ondanks dat is de prijs een werkelijke doorbraak in de prijsstelling van de “klassieke” mediaplayers.
Officieel is de ChromeCast nog niet in Nederland te verkrijgen, maar op marktplaats worden ze inmiddels royaal aangeboden, hoewel veel aanbieders ook melden dat men even moet wachten op nieuwe voorraad want het loopt nogal storm. De reden van deze gefaseerde invoering is vrijwel geheel terug te voeren op rechtenkwesties. Voor Nederland hebben de publieke omroepen en RTL inmiddels gezegd dat hun archief functie van programma’s, (uitzending gemist, RTL gemist) voor Chromebook geschikt gemaakt zullen worden in Apps.
Verder lezen over Google
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024
Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken
Search26.11.2024
Google Lens krijgt flinke AI-updates: video’s maken en zoeken met je stem
Online25.11.2024
Google mogelijk gedwongen tot verkoop van Chrome
Een nieuw hoofdstuk in de antitruststrijdEntertainment22.11.2024
Dit zijn de meest bekeken films en series op Google TV in 2024
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024