Google gaat via de nieuw geïntroduceerde tab-functionaliteit van de gmail inbox een nieuwe categorie van advertenties (ze zien er uit als email berichten, maar dat zijn ze niet!) ongevraagd naar de gebruiker sturen. Als je de tap “promotional” hebt aanstaan, dan loop je de kans kennis te maken met deze nieuwe vorm van adverteren. Marketingland meldt in een artikel dat de eerste advertentionele emails inmiddels in een beta omgeving zijn gesignaleerd.
De nieuwe indeling van de gmail inbox wordt op di moment wereldwijd uitgerold en geeft de gebruiker de mogelijkheid om de binnenkomende inmails door Google in tabs te laten binnenkomen: primair, social, promotional and update. Deze tabs kan je als gebruiker naar behoefte aan- en uitzetten
De advertenties staan in de top van de tab en zijn herkenbaar en gemerkt met Ad en dollar teken. Promotionele e-mails kunnen als gewone emails worden doorgestuurd. Je kunt de “promotional-emails” niet voorkomen door een opt-in of opt-out, maar als je ze wegklikt zijn ze voorgoed verdwenen. De commerciële mededelingen boven je inbox (webclips) verdwijnen. In feite wordt met deze vorm van adverteren de wettelijke regels over commerciële emails omzeild.
The Gmail Sponsored Promotion Ads zijn nu nog alleen op verzoek via de Google vertegenwoordiger inzetbaar, en zouden volgens het artikel wel eens heel aantrekkelijk geprijsd kunnen zijn.
Verder lezen over Gmail
Cybercrime26.06.2024
Waarom verstuurt Google weer account- en inloglinks in mails?
Online12.06.2024
BIMI: zo weet je straks dat het echt de politie is die je mailt
Online03.04.2024
Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Online28.11.2023
Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen
Online06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitE-mail24.08.2023
Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt
Online28.04.2023