Advertenties worden door veel gebruikers als storend ervaren, vandaar dat extensies als Adblock Plus erg populair zijn. Grote internetbedrijven als Google en Facebook proberen hun diensten echter gratis te houden en hopen te verdienen aan de advertenties, die ze zo min mogelijk storend proberen te maken. Adblock Plus wordt dus gezien als een doorn in het oog. Volgens de Oostenrijkse nieuwssite Horizont is Google één van de bedrijven die het bedrijf achter Adblock Plus betaalt om te worden opgenomen in de ‘whitelist’ van de extensie, waardoor hun advertenties niet meer worden geblokkeerd.
Sinds 2011 heeft Adblock Plus een ‘Acceptable Ads-whitelist’, bedoeld om niet-storende advertenties zichtbaar te houden voor het publiek. De reden dat bedrijven moeten betalen voor deze whitelist is dat het volgens het bedrijf tijd en moeite kost om te lijst te beheren, aangezien alles wordt uitgevoerd door vrijwilligers. Dat sommige grote internetbedrijven hiervoor betalen, ontkent het bedrijf niet.
Google heeft zelf nog geen commentaar gegeven op dit bericht, dus het is nog niet duidelijk hoeveel Google aan het bedrijf heeft betaald. Ook de namen van de andere grote internetbedrijven zijn niet bekend. Adblock Plus is één van de meest populaire browserextensies, dus het is aannemelijk dat grote bedrijven als Facebook en Microsoft het bedrijf ook betalen om hun advertenties niet te blokkeren.