De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Op dit moment wordt een van de grootste upgrades van Google AdWords allertijden doorgevoerd; Enhanced Campaigns. Het doel van deze upgrade is om het gemakkelijker te maken om de juiste zoeker, op de juiste plaats (zowel geografisch gezien als het gebruikte device) en de juiste tijd te bereiken.
Grote voordelen van deze nieuwe manier van campagne voeren zijn:
- Specifiek bid management per apparaat, per tijdstip en per locatie
- Slimmere inzet van advertentie extensies (sitelinks, app of andere extensies) voor verschillende gebruikers
- Verschillende conversietypen te definiëren (mobiele app downloads en telefoontjes).
Helaas kleven er ook al wat nadelen aan deze upgrade:
- Niet langer mogelijk om een aparte campagne en biedingstrategie te hanteren voor tabletgebruikers
- Ook mobiele devices zijn niet meer individueel te targeten.
Bereikt de upgrade zijn doel?
Vanuit Google gezien, is het antwoord op deze vraag een volmondig ja. Voor kleinere adverteerders wordt het makkelijker om potentiële klanten te bereiken; het betekent namelijk dat adverteerders gemakkelijker kunnen inspelen op specifieke situaties waarin bezoekers beter converteren. Zo is het voor een winkel bijvoorbeeld mogelijk om meer te bieden en click-to-call extensies te gebruiken tijdens de openingstijden en minder te bieden en reguliere sitelinks te laten zien wanneer de winkel gesloten is. Op die manier wordt het budget efficiënter besteed en de potentiële klant beter geholpen. Bovendien scheelt het kleinere adverteerders een hoop werk, omdat er geen aparte campagnes meer hoeven te worden aangemaakt voor de verschillende devices. Ook de nieuwe conversietypen zijn van toegevoegde waarde; omdat het direct inzichtelijk maakt hoeveel apps er zijn gedownload of hoeveel mensen gebeld hebben nadat zij een advertentie gezien hebben.
Vanuit adverteerders gezien, is het antwoord wat minder overtuigend. Hoewel er zeker voordelen te zien zijn, zoals geografisch bieden op advertentiegroep niveau, lijkt de upgrade toch een soort degradatie. Juist door specifieke campagne opsplitsingen en aparte strategieën per device, onderscheidden SEA specialisten zich, doordat er betere resultaten werden behaald en budget efficiënter werd ingezet. Tot op heden is het zoekgedrag van gebruikers van verschillende devices behoorlijk verschillend gebleken, wat aparte campagne- en biedingstrategieën voor deze devices rechtvaardigt:
In bovenstaand voorbeeld, zou je bijvoorbeeld meer willen bieden op bezoekers via tablets, omdat de kosten per conversie hier aanzienlijk lager liggen dan bij bezoekers via overige devices. Helaas is dit na de AdWords upgrade niet meer mogelijk.
Concluderend
Al met al moedigen wij de gedachtegang van Google aan om campagnes gemakkelijker en efficiënter te kunnen inzetten. De mogelijkheden om specifieker te bieden en het inzetten van ‘smart ads’ zijn zeker goede stappen voorwaarts. Echter, in onze ogen gaat de huidige upgrade net een stapje te ver, door tablet en desktop/laptop als één apparaattype te beschouwen terwijl daadwerkelijk zoek- en bezoekersgedrag nog behoorlijk verschilt.
Dit artikel is geschreven door Lisette Huijzer, SEA consultant bij online marketing bureau Expand Online.