Een paar maanden geleden probeerde Google zich met moeite te wringen in de social ad business. Dit keer lijkt het gelukt te zijn, aangezien de zoekgigant de startup Wildfire heeft overgenomen. De startup maakte dit bekend via hun website. Dit bedrijf verzorgt sociale advertenties op sociale netwerksites als Facebook en Twitter. Bij Google zal het zich bezig houden met digitale marketing. Google heeft zoals gewoonlijk niets verteld over de prijs die betaald is voor het bedrijf, maar insiders brachten naar buiten dat Google ongeveer 250 miljoen dollar heeft neergelegd.
Dit is ongetwijfeld één van Google’s meest verrassende aankopen. De zoekgigant probeerde eerder al Buddy Media over te kopen, een geduchte concurrent van Wildfire. Maar Buddy werd verkocht aan Marc Benioff en Salesforce.com, vandaar dat Wildfire logischerwijs de volgende kandidaat was. Buddy zag het niet zitten omdat het bedrijf bezorgd was over alle rechtszaken die tegen Google lopen.
Zoals bij elke deal die Google sluit, kijken waakhonden mee of het wel allemaal volgens de regeltjes verloopt, wat opzich geen verrassing is. Maar sinds social ads één van de belangrijkste categorieën is waar Google zich op wil richten, lijkt dat geen probleem te zijn. De belangrijkste vraag is nu natuurlijk wat Facebook gaat doen nu hun grootste concurrent een service heeft gekocht die gespecialiseerd is in adverteren op Facebook. Momenteel zegt Facebook-woordvoerder Brandon McCormick helemaal niets.