Als gebruiker van Google Plus is de belangrijkste commerciele reden om deel te nemen het vindbaar zijn in de zoekmachine van Google. Profielen van gebruikers zijn meteen bij de eerste 10 zoekresultaten te vinden. Daarnaast zijn de posts en de commentaren die daarop komen ook weer doorzoekbaar op Google. Dit in tegenstelling tot facebook. Maar wat is de reden voor Google om weer een nieuw sociaal netwerk te introduceren? Zeker na het falen van Wave en Buzz. Natuurlijk wil het bedrijf uit Mountain View meer inzicht in social en de traffic van facebook meer richting het eigen netwerk laten gaan. Maar is er nog een grotere visie dan alleen dat? Wat is de strategie achter Google Plus?
In mijn eerste blogs heb ik het vooral gehad over de praktische toepassingen en gebruik en de ontwikkelingen van het platform. Maar wat is de verdere toekomst voor G+? facebook heeft veel meer gebruikers. Gaan mensen echt overstappen naar
een nieuw sociaal netwerk, wat is de gedachte erachter? Het antwoord daarop is dat G+ gaat om meer dan social. Het gaat ook om de al bestaande search activiteiten van Google en de services die zij nog verder aanbieden. Het uiteindelijke doel daarvan is om steeds meer te weten te komen over de gebruiker, social naar een nieuw level te trekken en daarmee steeds betere advertentiediensten te leveren aan derde partijen.
Search
Het leeuwendeel van de omzet van het bedrijf wordt nog steeds uit search gehaald. En dat doen ze goed. Afgelopen mei heeft Google als eerste site de magische grens van 1 miljard bezoekers in een maand bereikt. Google heeft afgelopen kwartaal opnieuw 33% meer winst gemaakt dan in hetzelfde kwartaal in het jaar daarvoor. In een markt die nog steeds in recessie is. Er is er maar een die dat ook doet en dat is Apple. De zoekmachinegigant is wereldwijd marktleider met vorig jaar een omzet van 28 miljard dollar. Waarbij meer dan de helft van de omzet van buiten de VS wordt gehaald. Maar search als zoekmachine alleen is niet voldoende. Om overal een vinger in de zoekpap te houden moet Google ook op allerlei andere terreinen actief zijn. Zoals op het gebied van mobiele telefonie en social.
Social
Met G+ loopt Google qua leden natuurlijk achter op facebook en twitter. Maar in 24 dagen heeft G+ net zoveel leden gekregen als facebook en twitter in 3 jaar. Ja, dat komt omdat men al aan social media is gewend en door het sterke merk Google,
maar het is nog steeds een behoorlijke prestatie.
Daarnaast heeft G+ in vergelijking met facebook en twitter een aantal USP’s die facebook niet heeft. De “kringindeling” en de privacy instellingen die G+ heeft en de eenvoudige videoconferencing zijn door facebook en twitter (nog) niet na te doen. Daarnaast heeft Bradley Horovitz (Productmanager Google Plus) aangekondigd dat tot het einde van het jaar er iedere week nieuwe features bijkomen. Zo zijn er onlangs hashtags geintroduceerd. Tevens hebben hij en Vic Gundotra (Vice President Google Plus) gezegd dat G+ de verbinding wordt tussen alle diensten die Google biedt.
Services
Als je ingelogd bent op een van de Google diensten dan zie je bovenin een zwarte balk. Daarin staat alles wat Google biedt. Naast zoeken en G+ is dat Agenda, Google Docs, Afbeeldinge, Video’s, Gmail, Maps, Foto’s, Sites, Books, Shopping en nog meer. En net als de zoekmachine heeft YouTube ook de magische grens van 1 miljard bezoeken in een maand tijd overschreden. Niet alle diensten zijn even voor de hand liggend voor iedereen om te gebruiken. Maar veel is erg handig om te gebruiken terwijl je op G+ bent. facebook heeft geen vergelijkbare suite van geintegreerde diensten in de cloud. Dit is niet alleen handig voor de gewone gebruiker, maar ook voor bedrijven. Het is zelfs serieuze concurrentie voor Apple en Microsoft die ook beiden de cloud in willen. Apple voor consumenten, Microsoft ook voor consumenten, maar vooral voor de
enterprise omgeving waar ook de meest centjes te halen vallen. Apple en Microsoft streven hierbij modellen na waarbij de klant moet betalen voor de dienst. Google zal de dienst gratis aanbieden en de adverteerder laten betalen. Daarnaast streeft Google ernaar om het aloude probleem in organisaties en tussen samwenwerkende mensen op te lossen. Dat van kennis delen. Het op dit moment meestgebruikte online systeem om kennis te delen is e-mail en daar kennen we allemaal intussen
de nadelen van.
Strategie
De strategie draait dus niet om het verslaan van facebook of twitter. Het draait om het gratis aanbieden van diensten waarmee mensen kennis kunnen delen die voor Google doorzoekbaar is. Een upgrade van het social wat alleen dient om je omgeving op de hoogte te houden van waarmee je bezig bent naar online samenwerken en kennis delen. De informatie die daarmee wordt verzameld is dan weer nuttig om advertenties bij te kunnen plaatsen die relevant zijn voor gebruikers. De opbrengsten van die advertenties worden weer gebruikt om diensten gratis aan te bieden. Ondertussen komt Google daarmee serieus in het vaarwater van Apple en nog erger Microsoft. Want door gratis kennisdeling (G+) en bewerking (Google Docs) mogelijk te maken in de enterprise worden dure licenties voor Outlook, Sharepoint en Office en de bijbehorende administratie een stuk minder nodig. Google wil dus een nog veel grotere klapper maken dan de 4 miljard omzet die facebook heeft. Het worden nog interessante tijden.
Bronnen:
Google’s Six Front War
What G+ is really about (pst!!! it’s not social)
Google Announces Third Quarter 2011 Financial Results
Reageer hieronder, of zoek me op op G+.
bthesingh@gmail.com