Technology10.10.2011

Google+ en SEO, what’s in it for me?


google-en-seo-what-s-in-it-for-me.jpg
google-en-seo-what-s-in-it-for-me.jpg

Afgelopen weekend maakte Google even en passant een historisch statement naar zowel gevestigde media als China toe. De Dalai Lama kreeg geen visum voor Zuid Afrika door inmenging van China.

Dus werd via een Hangout via G+ een gesprek mogelijk gemaakt. Wat heeft dat met SEO te maken? De content die wordt gecreeerd door de interactie die op de site ontstaat. Die wordt namelijk zowel op G+ intern als op het web geindexeerd. Maar wat betekent dat dan voor je SEO activiteiten voor jezelf en je klanten? 

SEO, facebook en Google+
Een belangrijk verschil tussen facebook en Google+ is dat alles wat je openbaar neerzet op G+ gelijk ook in de zoekresultaten van Google terecht komt. Zowel je profiel als datgene wat je deelt wordt geindexeerd. Sterker nog wat je in plus zet komt ook bij de zoekresultaten van bing en andere zoekmachines terecht. Uiteraard komt datgene wat je niet openbaar neerzet niet in de zoekresultaten van zoekmachines. Maar als bedrijf wil je natuurlijk gevonden worden en liefst op zo hoog mogelijke posities. 

Wie ziet jou bovenaan in de zoekresultaten?
Iedereen die zich met zoekmachineoptimalisatie bezig houdt weet dat er een continue strijd is tussen Google en degenen die de zoekmachine proberen te spammen. Het succes van de zoekmachine Google is afhankelijk van de relevantie van zoekresultaten. Een manier om die zoekresultaten relevanter te maken is te kijken naar de bezoekers. Zo worden zoekgeschiedenis, locatie en of je wel of niet bent ingelogd meegenomen in de resultaten die worden getoond. Zo krijgt iedere bezoeker van Google dus een individuele lijst van resultaten.

Hoe kom je dan voor ieder individu bovenaan?
Door de factoren in kaart te brengen waarop je hoog komt in de indivduele zoekresultaten van jouw doelgroep. De meeste zijn natuurlijk bekend, maar G+ is hierin een nieuwe factor. Wat je doet op G+ wordt ook geindexeerd en gewaardeerd zowel op de interne zoekfunctie van Google+ als in de Google zoekmachine. 

Voorbeelden van  invloed
Het meest in het oog springende voorbeeld op dit moment is natuurlijk de +1 knop. Daarmee kunnen bezoekers aangeven dat ze een site waarderen en eventueel de link naar de site delen. Kliks op die link worden natuurlijk ook weer in kaart gebracht. G+ leden die op de +1 knop klikken kunnen dat direct op G+ delen. G+ leden die duizenden volgers hebben kunnen zo grote invloed hebben op je zoekresultaten hebben.

Toekomstige invloed G+ op zoekresultaten
Wat meer speculatief, maar we weten dat Google goed gestructureerde, content rijke sites die regelmatig geupdate worden beloont met hoge plaatsingen. Wat betekent dat dan voor je Google+ profiel en de content die je daar hebt? Naar mijn mening betekent dat dat je veel de interactie moet aangaan met de andere leden van G+. Wil je als deskundige of gezaghebbende op jouw terrein bovenaan komen in de zoekresultaten met G+ dan moet je een kwalitatief gesprek aangaan met je potentiele klanten.

Integratie social en search 
Dat laatste betkent dat social ook doorzoekbaar wordt en daarmee je SEM ook social wordt. Online mond tot mond reclame wordt doorzoekbaar. Iets wat facebook alleen intern biedt en waar twitter te fragmentarisch voor is. Het betekent ook dat als je niet meedoet op G+ je daarop ook niet gevonden kan worden. Je zult dus ook niet met rijke interactie betere zoekresultaten kunnen behalen.

Wat levert het je op?
Hoewel G+ nog niet dezelfde grootte van leden heeft als facebook zitten er wat betreft SEO wel een aantal voordelen aan om G+ in te zetten. Het zal echter meer moeten zijn dan  het aanmaken van een profielpagina. Het systeem van  G+ is zodanig in elkaar gezet dat ondernemende kwalitatieve communicators worden beloond. Neem dus de moeite om Google+ goed te onderzoeken en te gebruiken voordat je eht echt gaat inzetten.

Praat hier verder op G+ of geef commentaar hieronder. 

bthesingh@gmail.com

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

...

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid