Verslag van Thinkretail with Google 2011 (Deel 1).
Woensdag 8 juni 2011 werd op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin voor de eerste keer het Thinkretail with Google-event georganiseerd. Op het event werd met name over advertising gesproken. Belangrijkste conclusie is dat Mobile en Mobile search booming is en dat daar de komende periode enorm veel ontwikkelingen te verwachten zijn. Voor zover nog noodzakelijk dus nogmaals de bevestiging dat Mobile search en Mobile advertising niet meer in de Online-Marketingstrategie mag ontbreken.
Presentaties
Uit diverse Europese landen waren internet-retailers bijeen gekomen om door Google te worden bijgepraat over internet-retail en de rol die Google daarbij vervult. De aanwezigen waren door Google persoonlijk uitgenodigd. Er werden maar liefst 11(!) presentaties gegeven, die gingen over Google producten op het gebied van advertising. Uitgangspunt was het wat verder uitdiepen van de beschikbare producten en de recente en geplande (door)ontwikkelingen, verbeteringen en uitbereidingen daarvan. Gezien de vele presentaties zal het ik het verslag opdelen. Vandaag het eerste gedeelte, de rest volgt dit weekend.
Opening door Gary Flynn
De dag wordt geopend door Gary Flynn (Google’s Head of Online Sales) die jammer genoeg een half uur lang loopt te strooien met feitjes en cijfertjes over hoe snel het internet, de internetpenetratie en aantallen smartphones de laatste 10 jaren gegroeid zijn. Hij legt de nadruk op het mobile search volume dat jaarlijks enorm groeit (180% YoY). Een goede tip van Gary is dat de toename van de gemiddelde klikkosten vooralsnog ver achter blijft. Hier liggen dus enorme kansen voor retailers om voor een relatief lage CPC een enorm aantal potentiële klanten te bereiken.
Google Adwords – Search Innovations
De eerste inhoudelijke presentatie komt van Hye Uon Fayolle (Sen. Key Account Manager en Google Adwords Specialist). Ze houdt een presentatie over het succes van Google Adwords dat nu ongeveer 10 jaar bestaat en voor retailers (en zeker ook voor Google zelf!) enorm succesvol is geweest. Ze bespreekt de nieuwste functionaliteiten van Adwords, die de afgelopen maand(en) zijn geïntroduceerd en in de komende periode verder worden uitgerold in de voor Search belangrijkste Europese landen. Een voorbeeld is de integratie van Adwords met het onlangs in Nederland geïntroduceerde Google shopping. Deze koppeling biedt voor adverteerders enorme kansen.
Seller Ratings
Een eerste voorbeeld wat Hyo Uon geeft zijn de Seller ratings (klant-beoordelingen van de betreffende adverteerder getoond onder de advertenties dmv sterren). Gebruikers kunnen dus voor de klik al een indruk krijgen van de populariteit van het bedrijf (naar de mening van eerdere klanten). Enorm belangrijk dus om goede reviews te krijgen, want deze zullen de Click Through Ratio positief gaan beïnvloeden. Een verlengde hiervan zijn (of komen) de zogenaamde product-ads. Dit zijn advertenties waarin producten al direct compleet met foto en prijs getoond worden. Bij Google Shopping gebeurt dit natuurlijk ook al, maar voortaan dus ook op de homepage van Google.
Offer Ads
Een interessante nieuwe feature die gepland staat voor Q3 of Q4 van dit jaar zijn de zogenaamde Offer Ads. Dit zijn advertenties waarbij een adverteerder bij zijn normale advertentie een speciale aanbieding kan tonen die de klant dan bijvoorbeeld kan uitprinten (beetje oldschool). Een andere mogelijkheid is dat de Offer Ad een barcode toont, waarmee de (mobiele) gebruiker naar de fysieke winkel kan gaan om op die manier de aanbieding te verzilveren. De feature is mede bedoeld om cross-channel te bevorderen en dit ook direct te kunnen meten. Google volgt hiermee enigszins het model van Groupon, dat natuurlijk uitermate succesvol is met op locatie gerichte aanbiedingen. Ik ben erg benieuwd naar de exacte mogelijkheden van deze Offer Ads en de uitwerking in de praktijk.
Adwords Call Tracking Metrics
Voor webwinkeliers die werken met call-centers (telefonische ondersteuning) is het tot nu toe altijd enorm lastig geweest om hun ROI van Adwords nauwkeurig te kunnen bepalen. Van telefoongesprekken die tot conversies (offerten, bestellingen) geleid hebben, is het lastig te herleiden uit welk kanaal deze afkomstig zijn. Komen ze via Adwords, SEO of affiliates. Een apart telefoonnummer voor ieder kanaal geeft vele praktische bezwaren. Google introduceert mede daarom Adwords Call Tracking Metrics. Deze functie houdt in dat onder de Adwords advertenties een telefoonnummer getoond wordt dat afwijkend is van het gewonen telefoonnummer van het bedrijf. Op het moment dat dit telefoonnummer gebeld wordt, weet de winkelier dat deze uit Adwords afkomstig is. Bij een vertoning op een mobiel apparaat kan de persoon het nummer direct vanuit de browser bellen. T.a.v. de metingen is het systeem natuurlijk nog niet waterdicht, want na het klikken op de advertentie komt op de website het normale telefoonnummer in beeld waarna deze alsnog gebeld kan worden, maar deze aanpassing is mijns inziens wel een stap in de goede richting. Voor Mobile geldt vooral natuurlijk nog het voordeel van tijds- en databesparing door desgewenst direct te kunnen bellen.
(Hyper)-Local Search
Store-locator Ads draaien al een poosje, dit zal de komende periode verder door(ontwikkeld) worden. Hye Uon haalt nog even Hyper-location advertising aan dat het mogelijk maakt om via GPS exact de dichtstbijzijnde winkel (of restaurant) te bepalen en direct met de bekende speldenknop op Google Maps te tonen.
De presentatie van Hye Uon viel al met al erg goed in de zaal. Ik ben erg benieuwd naar deze toekomstige features van Google Adwords.
Tot zover het eerste gedeelte van dit event. Dit weekend volgt het tweede deel.
Verder lezen over Adwords
Search20.12.2023
Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024
Search24.03.2017
Een afscheidsbrief aan Exact Match
Marketing24.01.2017
3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI
Mobile05.01.2017
3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads
Marketing27.09.2016
Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen
Marketing22.06.2016
Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!
Advertising20.06.2016
Google AdWords test nu met “click to SMS”
Advertising24.05.2016
AdWords tekstadvertenties worden 50% groter
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023