Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Deze vraag stel ik mij de afgelopen tijd steeds vaker, want Google is enorm veel aan het veranderen op de resultatenpagina van z’n zoekmachine en, mijns inziens, niet altijd ten goede voor de gebruikers, maar absoluut niet voor de marketeers.
En Google heeft het hier ook lastig mee, want Google Suggest levert zo nu en dan de mooiste suggesties als aanvulling op de ingegeven zoekopdracht.
Echter, elke zoekmachine heeft hiermee te maken en Google is niet voor niets zo groot geworden. De zoekmachine doet dus echt wel iets goed. En dat vind ik zelf, en de meeste mensen om mij heen, ook. “Jeffrey, wat is er dan aan de hand en waar maak je je nou druk om?”, zou je kunnen denken. Nou dat zal ik je vertellen:
In den beginne van Google bestond de resultatenpagina (SERP) uit louter links naar websites en daar kwamen al snel de AdWords-advertenties aan de rechterkant bij. Een saaie en eentonige, maar zeer effectieve SERP.
Een belangrijke en grote stap was de intreding van Universal Search in mei 2007 waarbij de links werden bijgestaan door resultaten van afbeeldingen, maps, video, boeken en nieuws. Een goede ontwikkeling, omdat allerlei typen resultaten gebundeld werden op 1 SERP en de gebruiker kon kiezen welke type het beste paste bij de gezochte informatie. De advertenties van AdWords werden nog steeds duidelijk vertoond (bovenaan en aan de rechterkant), maar de ruimte voor organische resultaten hoog op de pagina (boven de scroll-lijn, om het zo maar te zeggen) werd minder. Dit betekent dat het harder vechten was om de hogere posities in de organische resultaten te verkrijgen.
De laatste paar maanden echter zijn er flinke veranderingen doorgevoerd waardoor de SERP er heel anders uit is gaan zien en zoekmachine marketeers voor nieuwe uitdagingen zijn komen te staan:
- Google Instant (resultaat terwijl u typt);
- Focus op plaatselijke resultaten;
- Google Search Preview.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024