Een recente blogpost van CB Insights onthult een schokkend (aldus Cnet) nieuwtje: Microsoft heeft geen overnames in 2010 gedaan terwijl Google 23 bedrijven heeft overgenomen.
Twitter, nog altijd op zoek naar een “sustainable revenue model“, heeft drie overnames gedaan gerelateerd aan social media en analytics, terwijl IBM een groot deel van de enterprise software markt geabsorbeerd heeft. In feite waren al deze overnames, op een paar hardware-gerelateerde na, interessant geweest voor Microsoft. Hieronder een grafiek met het overzicht, daarin is te zien dat bijv. HP 7 overnames heeft gedaan, Facebook 6 stuks en Apple 5.
Er zijn ongetwijfeld een aantal redenen te noemen waarom Microsoft dit jaar geen overnames heeft gedaan, mischien is de grootste daarvan wel de mislukte overname van Yahoo, al hebben ze daarna wel een mooie search-deal gesloten. Wat de redenen ook zijn, feit is dat Microsoft dit jaar de slag verloren heeft om top start-up technologies en de daarbij best beschikbare talenten.
Microsoft kan het zich zeker veroorloven “to buy nearly any (and every) start-up“, en er hebben heel wat bedrijven de revue gepasseerd die met hun technologie het marktaandeel op een aantal gebieden (mobile, search en social networking) hadden kunnen vergroten.
Vandaag wordt ook duidelijk dat Microsoft nog altijd wel oog heeft voor de markt: Ze hebben afstand gedaan van Windows Live Spaces en hebben een deal gesloten met WordPress. Via