Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Tja, dan sta je dus mooi voor paal. Had ik fijn contact opgenomen met de mensen van Eizo, die zich meer op de gaming markt willen gaan storten en daarom de FG2421 hebben uitgebracht, een gaming monitor die zich onderscheidt doordat hij niet op de ‘normale’ frequentie van 120 Hz opereert die andere monitoren in dat genre doorgaans hebben, maar op het dubbele: 240 Hz. Dat zorgt voor een natuurlijker beeld, minder flikkering en dus daarmee een snellere respons van het beeld ten opzichte van wat je doet in je games. Ik kon zo’n ding een tijdje lenen en ging ermee aan de slag. Maar ik heb een probleem: ik zie het niet echt. Dat ligt niet aan het product, vrees ik, maar aan mij.
Eerst nog wat technische uitleg over hoe de FG2421 aan 240 Hz komt. Eigenlijk kan de huidige display-technologie die snelheid helemaal niet aan, die loopt namelijk maximaal op 120 Hz. Wat Eizo doet om aan dat getal te komen is dat ze het aantal frames (beelden per seconde) die getoond worden wel laten zien, maar dat niet al die frames uniek zijn. Eigenlijk worden de 120 frames die je normaal zou zien gewoon verdubbeld, waardoor je steeds twee dezelfde frames achter elkaar krijgt. Dat is iets dat je zo niet direct merkt, maar dat is ook niet wat deze 1920×1080 HD monitor speciaal maakt. Dat is namelijk de Turbo mode. En dat is niet gewoon een term die leuk klinkt (zoals dat knopje dat vroeger op mijn PC zat maar niks deed), maar de beste manier om bijvoorbeeld een shooter-ervaring zo gladjes mogelijk te laten verlopen.
Ze gebruiken daarvoor een systeem dat een beetje vergelijkbaar is met hoe 3D-brillen werken, maar dan met één scherm. Elk ander frame is namelijk zwart, dus na elk frame gamebeeld komt er een (zoals ze dat in de TV-wereld noemen) ‘zwartje’. Dat lijkt alsof je er helemaal gek van zou worden, maar in de praktijk betekent het dat bewegingen soepeler in elkaar overvloeien en zeker bij snelle bewegingen maakt dat nogal wat uit. Shooters zullen het meeste profiteren hiervan, maar naast de extra stabiliteit van het scherm is de responstijd ook nog eens heel laag. Die responstijd bepaalt hoe lang na een beweging van je handen je ook resultaat ziet op het beeld en elke schakel in de keten voegt zijn eigen vertraging toe: je muis, de grafische kaart die het beeld moet opbouwen en als laatste de monitor die het allemaal moet weergeven. Voor de serieuze jongens telk elke milliseconde en daarom is Eizo terecht trots dat de FG2421 die responstijd terug heeft weten te brengen naar minder dan twee milliseconden, oftewel effectief niets. Ter vergelijk: de meeste TV’s hebben een responstijd die tussen de 30 en 40 milliseconden ligt.
Het mag duidelijk zijn dat als je online gaming serieus neemt, je een monitor als deze wilt hebben. De supersnelle respons en de verhoogde stabiliteit kunnen je net dat beetje extra power geven waarmee je een online gevecht kunt winnen. Het nadeel is dat het voor langzamere gamers -zoals ik- moeilijk te zien is wat de precieze impact is. Dat maakt het lastig om de uitgave voor deze monitor te rechtvaardigen, hoewel ik na uitvoerig gebruik wel ook heb gemerkt dat deze manier van weergave niet alleen in game-gerelateerde situaties beter is, maar ook tijdens “normaal” gebruik een stuk rustiger voor de ogen lijkt te zijn. Ik werk niet bij Hans Anders, dus het is geen professionele opinie in die zin, maar in mijn ervaring (en incidentele opmerkingen van andere mensen die de monitor kortstondig gebruikt hebben en konden vergelijken met de andere 60Hz Eizo die er naast stond) kijkt het gewoon lekkerder.
Daarnaast hebben ze gebruik gemaakt van een VA-panel, iets dat mij nog onbekend was maar dat er op neer komt dat het een apart type is voor dit soort monitors. Normaal wordt er gebruik gemaakt van IPS- of TN-panels voor dit soort snelle monitoren, maar die zijn niet zo goed met zwartwaarden en in bepaalde games is het ontzettend belangrijk om ook in de donkere delen te kunnen kijken met maximale precisie. Een beetje het verschil tussen een LED en Plasma-scherm, om het in de context te zetten. Dat heeft wel ook nadelen: een VA panel kan namelijk niet helemaal de rijke kleuren tonen die de andere types wel kunnen. Het is in het dagelijks gebruik niet zo heel erg zichtbaar, want de kleuren op zichzelf zijn prima, zeker nadat je een instelling hebt gedownload die door Pro gamers gedeeld wordt. Als je echter een andere monitor ernaast zet zie je het verschil wel, al wordt dat dan weer gecompenseerd doordat die VA-panels een hele brede kijkhoek hebben waardoor je ook de monitor naast je prima kunt bekijken als je op een LAN of toernooi aan het spelen bent.
Wel gek is dat met het gebruik van de Turbo 240Hz-methode het scherm de zweem van een raster dat tussen de pixels door loopt heeft, zoals je dat vroeger zag in de 16-bit tijd. Niet iedereen ziet het, maar dat heeft ook weer te maken met hoe je ogen het afwisselen van de zwarte frames zien. Nu kun je je afvragen of dat alles €500 waard is. Het antwoord daarop is zo afhankelijk van je budget en je gevoeligheid voor de stress voor je ogen die het lange tijd naar een monitor kijken met zich mee kan brengen, dat ik het niet durf te zeggen. Wel is duidelijk dat het voor de hele snellen onder ons een veel betere deal is dan voor de rest. Eizo heeft er alles aan gedaan: de monitor ziet er frisjes uit met de oranje versiering/hendel (alweer een plusje voor pro gamers, want je kunt hem makkelijker dragen) aan de achterkant en de rand om het scherm heen is ook fijn klein. Er zit een HDMI-aansluiting op, zodat je niet alleen maar je PC erop kunt aansluiten maar ook je eventuele consoles. Die kunnen dan geen gebruik maken van de extra Herzen, maar ook hier is het lekker kijken en door de snelle responstijd is het met shooters, vechtspellen en ander snel materiaal wel echt te merken. Ik heb het getest met een avondje Street Fighter en noem het toeval, maar ik deed het wel beter dan normaal.
Conclusie? Dit is een hele relaxte monitor in meerdere betekenissen van het woord, maar de specifieke pluspunten moeten wel zichtbaar zijn voor je als gamer. €500 is geld zat voor een monitor en als je dus niet in de high-end/pro gaming sector zit te spelen is het verschil dat deze monitor maakt vermoedelijk te klein om dat te rechtvaardigen. Heb je de centen wel of ben je fris genoeg om last te hebben van elk frame dat er tussen je muisklik en een geslaagde actie zit, dan heb je met deze monitor een extra wapen in je arsenaal. Zoals ik dus al zei: ik zie het misschien niet helemaal, maar -helaas- ligt dat niet aan de monitor, maar aan mijn steeds trager wordende reactiesnelheid. Het wordt eens tijd dat mensen deze technologie krijgen, want er mag best wat lag vanaf, zo bewijst de FG2421.