Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen
Zombies zijn een hype in videogames (voornamelijk shooters) en het lijkt er niet op dat dit snel zal veranderen. The zombies are here to stay! Een ander vertrouwd gegeven in shooters is de Tweede Wereldoorlog. Toch een gigantische bron van inspiratie en het heeft naar mijn mening nog lang geduurd voordat een developer beide samen heeft gevoegd en hier één game van heeft gemaakt. Hoewel Zombie Army Trilogy niet de eerste is die dit doet, is het wel een game die er goed mee weg komt en de beste elementen uit de ” hoofdgame” Sniper Elite heeft gebruikt om er eens een ander sausje overheen te gooien.
Zombie Army Trilogy bestaat uit de twee voorgaande delen plus het derde deel in de serie. Waar de game ooit bedacht is als add-on voor de Sniper Elite serie, is het nu dus een gebundeld losstaand deel geworden. De setup is verder simpel. De Tweede Wereldoorlog loopt op zijn einde en Hitler ziet nog maar een uitweg om zijn geliefde Derde Rijk van de ondergang te redden, het creëren van een leger ondode nazi’s. Logisch toch?
De game kent een campaign en een horde modus. Campaign is met 1-4 spelers te doorlopen in co-op, waarin je als groepje snipers op pad gaat om diverse occulte kunststukken te verzamelen om Hitlers ondode leger een halt toe te roepen. Je komt gaandeweg op diverse locaties, maar qua gameplay volg je een vaststaand pad door een level waar je hordes van zombies op je af krijgt en af en toe even rustpauze krijgt tijdens een checkpoint.
Wat wel direct opvalt is dat de game grafisch niet helemaal mee kan komen met de nieuwste generatie. Logisch, aangezien deel 1 en 2 al wat ouder zijn en feitelijk alleen wat opgepoetst zijn om ze als bundel van drie te kunnen verkopen. Niet heel storend, want de graphics lopen hierdoor wel lekker soepel, maar toch een puntje om wel te benoemen. Voordeel van mindere graphics is wel dat het grote aantal zombies die op je beeld getoverd worden geen merkbare vertraging opleveren in frames. De schade die je aanricht aan de zombies wordt hierdoor ook goed getoond. En hoe morbide het ook mogen klinken, ik kan het altijd wel waarderen als je ledematen van vijanden kunt afschieten of een granaat tussen een groep zombies gooit en ze letterlijk uiteen spatten.
Waar de Sniper Elite serie toch bekend om stond was het gebruik van de killcam. Als je een headshot wist te landen dan volgde je de kogel in slowmotion vanuit de loop totdat deze de vijand bereikte. De schade die de kogel aanrichtte zag je dan ook nog eens met x-ray visie om het verhaal compleet te maken. Toen, en nu nog steeds eigenlijk, vond ik dit erg spectaculair en motiveerde het mij altijd om maar headshots te proberen te blijven maken. Ik was dan ook blij om te zien dat ze dit in deze game ook terug hebben laten komen.
Hier zit echter wel een probleem als je de game in co-op speelt. Waar de game toch al snel 5 tot 10 seconden in slow motion de kogel volgt als je alleen speelt, kan dit natuurlijk niet als je in co-op zit. Om de andere spelers niet te lang te laten wachten is er een “versnelde slowmotion” bedacht die wel de impact laat zien, maar niet de interne schade met x-ray visie. Toen ik dit een paar keer had gedaan bekroop mij toch het gevoel dat het nu echt als een gimmick aanvoelde en het me niet dezelfde voldoening gaf, zoals in de singleplayer. Was het niet beter geweest om dit dan gewoon helemaal weg te laten? Wellicht wel, want het voelt nu alsof ze je Ferrari hebben afgepakt en ze je er een Mazda voor terug hebben gegeven.
Waar ik ook snel achter kwam was dat de game je eigenlijk forceert om in co-op te spelen. Ja, je kunt het solo spelen, maar zelfs op de makkelijkste setting is de game erg lastig als je niemand hebt die je kan reviven of je net die rugdekking kan geven die je zo hard nodig hebt als de zombies van alle kanten komen. Gelukkig is dit niet heel erg, want co-op is gewoon vele malen meer fun dan dat je dit solo gaat spelen. De game is gewoon lekker simpel om eventjes een uurtje te knallen met vrienden. De game kent namelijk geen classes die gekozen moeten worden of ingewikkelde rpg elementen. Nee, het is gewoon simpelweg zo veel mogelijk nazi-zombies afknallen en overleven.
Het is hierdoor ook makkelijk om met vreemden te spelen op internet en toch nog te kunnen slagen in deze game. Als je dan toch wel met vrienden speelt kun je de game aanpassen in moeilijkheidsgraad om het uitdagend te houden of kun je het maximum aantal zombies flink opschroeven om echt het uiterste van je groep te vergen. Om de onderlinge strijd nog wat op te peppen is er een combo-systeem waarmee je punten kunt verzamelen. Je krijgt punten door zoveel mogelijk head/killshots te maken zonder te missen. Je kunt er verder niets mee winnen of vrijspelen, maar een beetje competitie onderling is nooit verkeerd.
Hoewel je misschien niet direct aan een sniper rifle denkt als eerste keuze in wapens bij een zombie uitbraak, is het uiteindelijk wel de beste keuze in deze game. Dit komt doordat zombies, zoals bekend bij velen, enkel dood kunnen gaan door hun hersenen te verwoesten. Je kunt dus wel leuk in de chaos gaan rondschieten met een shotgun of wat granaten gaan gooien, maar een goed gemikt schot maken lukt toch het beste met de sniper rifle. Wel zijn er verder in de game wat heftigere zombies die wat meer vuurkracht vereisen om ze neer te maaien dus gelukkig is er een ruime keus aan wapens als je toch liever met wat zwaarder geschut rondloopt. In totaal kun je steeds drie wapens bij je dragen dus zul je niet snel zonder komen te zitten. Voor elk wat wils dus.
Maar ja, uiteindelijk is simpel helaas bij veel games ook synoniem voor saai. Hoewel ik mezelf goed heb vermaakt valt de game na een paar honderd zombies toch wel wat in herhaling en zou je willen dat er iets meer diepgang in de game zat. Als tweede zit er nog wel een horde modus in de game waar je steeds zwaardere waves van zombies op je afgestuurd krijgt, maar ook dit doet weinig aan de saaiheid die na verloop van tijd toeslaat en lijkt eigenlijk heel erg op de campaign modus qua gameplay.
Zombie Army trilogy is een vermakelijke game. Lekker simpel om even een uurtje in te springen als je weinig tijd hebt. Het werkt op zich goed en ik ben weinig bugs tegen gekomen. De prijs varieert per platform tussen de 40 en 50 euro, maar als je deel 1 of 2 (of beide) al in bezit hebt krijg je respectievelijk 30 tot 60% korting op de trilogy. Is het iets dat ik ga blijven spelen? Nee, absoluut niet. Weeg dus voor jezelf af wat het je waard is en wat je zoekt in een game zoals dit. De kwaliteit is er wel, maar de game wist mij in ieder geval niet vast te houden.