Gaming27.11.2014

​Wat wil Escape from Dead Island zijn?


De developer weet het zelf ook niet

Dead Island verraste een paar jaar geleden vriend en vijand. Niet vanwege de geweldige kwaliteit, die viel tegen, maar het verkocht boven verwachting. Reden genoeg voor een vervolg en diverse spin-offs, dacht uitgever Deep Silver. Developer Fatshark laat het echter afweten.

Ik had het achteraf kunnen weten – niet dat ik veel hoop had. De bewierookte trailer van het eerste deel beloofde The Last Of Us, we kregen Boyz in the Zombie Hood. Dus toen Escape From Dead Island zichzelf introduceerde als een psychologische horror, had ik op alles moeten rekenen behalve dat.

Maar wat is het dan? Dat durf ik nog steeds niet te zeggen. Het zou Silent Hill, Resident Evil of Dead Island kunnen zijn. Misschien dacht Fatshark aan een stealth, action of een Metroidvania game. Of wellicht gaven ze het op, gooiden bovenstaande elementen bij elkaar en hoopten ze er maar het beste van.

Kortom, het is een rommeltje. Neem het verhaal bijvoorbeeld. Cliff vaart naar een eiland om een reportage over een zombieplaag te maken. Hij blijkt echter op het verkeerde archipel te zijn. Of juist niet. Het wordt nooit duidelijk waarom hij juist dát eiland kiest – over zijn motivaties in de rest van de game maar te zwijgen.

escape-from-dead-island
escape-from-dead-island

Waarom Cliff door hallucinaties wordt geplaagd, maakt de game ook nooit duidelijk, laat staan wat ze allemaal betekenen. Ik kreeg eerder de indruk dat de makers maar lukraak een aantal scènes bij elkaar hadden geschraapt om maar “diep” over te komen.

De techniek zit de game ook dwars. De schok van een plotselinge overgang naar een andere ruimte wordt teniet gedaan doordat Cliff een minuut lang in een soort witte stasis blijft hangen. Is dat expres gedaan of komt gewoon door een te lange laadtijd? Ik heb geen idee.

Überhaupt is de game grafisch niet al te best. De best mooie cellshading verhult veel, maar niet alles. Gras waait door rotsen heen, animaties van vijanden zien er schokkerig uit en de lichteffecten in Escape from Dead Island zijn de slechtste die ik ooit heb mogen aanschouwen.

Het originele Dead Island kende ook zijn (vele) problemen, maar werd uiteindelijk gered door de idiote wapens, submissies en uitgebreide skilltree. Escape From bevat niets van dit alles. Cliff krijgt een bijl, twee niet geweldige schietijzers, wat locaties om te fotograferen en dat is het.

escape-from-dead-island-fatshark
escape-from-dead-island-fatshark

Er zit te weinig diepgang in de game. Cliff kan sluipen, maar verder dan steeds dezelfde stealth-kill animatie gaat het niet. Er zijn plekken waar je alleen met een bepaald voorwerp binnenkomt, maar voordat je die items krijgt zit je al zo ver in de game dat het je niet eens meer interesseert.

Want erg uitdagend kunnen we de game niet noemen. Wel goedkoop. De zogenaamde “Spitters” kunnen je van grote afstand in twee zuurfluimen dood krijgen, “Butchers” blokken bijna alles en er zit irritante energiebalk in Escape From (want ‘Dark Souls is populair’) die je af en toe tegenwerkt.

Bovenal boeit deze game voor geen meter. De personages hebben de diepgang van een theezeefje, het vechten voelt lomp en onbevredigend en binnen acht a tien uur is hij al uitgespeeld. Alleen de enorme hoeveelheid achievements / trophies vallen op: ik had er twintig in drie uur verzameld.

Waar dachten de heren van Fatshark aan toen ze deze game maakten? Hun teaser hintte naar misschien een intelligente horror, maar in dat concept lijkt duidelijk flink gesneden. Wat overblijft is een zielloze, doelloze en hopeloze titel, waar zelfs Dead Island fans niet warm van worden. Vermijd. 

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

...

Verder lezen over Game

PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom

Cloudstreaming gebruiken op de PS Portal kan straks dus in principe zonder dat je een PlayStation 5-console hebt. Het apparaat doet eindelijk waar het volgens ons voor bedoeld is.

Gaming20.11.2024

PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom

Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie

Gamefilms worden beter. Echter, de teaser van Minecraft was toch voor veel gamers even slikken. Geldt dat ook voor de trailer?

Gaming19.11.2024

Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect

Amazon had op Prime Video dit jaar een groot succes met de serie van Fallout en die van Yakuza, en nu durft het wat groters aan: Mass Effect.

Gaming08.11.2024

Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect

Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen

Switch 2 wordt backwards compatible, wat betekent dat je games van de huidige Switch gewoon op je Switch 2 kunt blijven spelen.

Gaming06.11.2024

Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen

Elk jaar wordt de Call of Duty-franchise wel voorzien van een nieuwe game. Dit zijn 5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen.

Gaming29.10.2024

5 redenen om Call of Duty: Black Ops 6 te spelen