Xbox en Windows zijn nog gescheiden werelden. Dat gaat veranderen met de introductie van Windows 10 die een nieuwe game dimensie gaat ontwikkelen, atlhans volgens Microsoft.
Tijd om eens te kijken naar de stand van zaken van XBox. Het is al weer een flink aantal jaartjes geleden dat de Kinect Sensor geintroduceerd werd. Ondertussen is er een nieuwe, betere Kinect sensor geintroduceerd met een betere camera (1080p) en ook een betere herkenning. Om even je geheugen op te frissen, met Kinect kan je, zonder controller, de Xbox besturen, spellen spelen en natuurlijk als Skype camera gebruiken.
Hoewel de Kinect een knap staaltje technologie is, blijft in mijn optiek het gebruik ervan achter. Oorspronkelijk werden alle Xbox Ones verkocht met een Kinect Sensor later heeft Microsoft dit teruggedraaid en laat ze klanten de keuze of ze apart nog een Kinect willen aanschaffen.
Het idee was onder andere dat Kinect met de biometrische sign in en de makkelijke besturing van de Xbox gewaardeerd zou worden door klanten.
Toch staat Microsoft nog steeds achter Kinect en heeft het diverse game titels zoals Dance Central Spotlight, Kinect Sports Rivals en anderen die specifiek ontwikkeld zijn voor Kinect.
Xbox Live heeft volgens Microsoft in februari een nieuw record bereikt: De game-uren op Xbox Live op Xbox One en Xbox 360 zijn in februari 2015 verviervoudigd ten opzichte van februari 2014 (wereldwijde data).
Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 50 miljoen Xbox Live Gold leden. Zij betalen een bescheiden bedrag per jaar (4.99 per maand bij jaar abonnement) voor gratis games (in April onder andere Poolnation FX, Assassins Creed Black Flag en andere), korting op games en natuurlijk de multiplayer optie. Iedere maand zijn er nieuwe games die je kunt spelen.
Xbox Live blijft ook groeien, in januari 2015 is het aantal gamers en het aantal game-uren met 22 procent gegroeid in vergelijking met januari 2014 (wereldwijde data). Ook de verkopen gaan goed, in februari 2015 zijn er 84% meer consoles verkocht in de V.S. dan in januari 2015. Onbekend is wat dit grote verschil maakt.
In februari 2015 hebben fans gemiddeld 74 uur op Xbox Live doorgebracht in de V.S. Dat is driemaal zo lang als de gemiddelde gebruiker op sociale netwerken door brengt volgens Microsoft.
Wat betreft het aantal uren dat aan bepaalde games wordt besteed online, de online Halo 5 Gardians Beta die in december en januari gedurende twee weken plaatsvond wist toch wel een behoorlijk aantal bezoekers te trekken.
Microsoft heeft een bijzondere positie in de wereld van computers, consoles en mobile devices. Die positie bestaat uit diverse elementen:
Met de introductie van Windows 10 wil Microsoft hiermee een nieuwe dimensie voor gamers ontwikkelen (maar ook voor game developers): een naadloze wereld waarin jij gamet op het device wat op dat moment het best past. Onderweg? Mobiel of tablet. Thuis? Pc of console.
Er zijn natuurlijk verschillen, schermgrootte is er en van maar bijvoorbeeld ook de input (e.g. controller, muis, of touchscreen). Maar een groot gedeelte van wat ontwikkelaar maken kan in het hele ecosysteem (Windows 10) gebruikt worden.
Er is dus een applicatie platform over al deze devices. De uitdaging is dan wel om het naadloos te maken en de gameplay moeiteloos over te laten gaan.
Uiteindelijk moet dat games opleveren die veel meer sticky zijn en waarbij de gebruikers ze eigenlijk niet meer kunnen laten liggen. Dit moet dan weer leiden tot een voorkeur voor Windows / XBox ten opzichte van de concurrenten.
Maar games moeten ook verkocht worden. Tot op heden is de Windows Store, geïntroduceerd bij Windows 8, geen succes. Games moeten echt de drijvende kracht worden in de Windows store. Die trouwens, een store wordt voor alle devices, inclusief Xbox. De Windows Store groeit met het platform mee, maar op een snelle manier dan de reguliere windows versie. Tussentijdse functionaliteit is dus goed mogelijk.
Het gaat mogelijk worden om content (DLC of andere in game aankopen) aan te schaffen op het ene device maar het op allemaal te gebruiken. Tenminste als de ontwikkelaars dat willen.
Pinball FX is een van de eerste games die dit gaat doen.
De XBox Live API set wordt beschikbar gesteld voor het Windows platform en de komende 12 maanden voor alle devices (endpoints). Zodat gamers kunnen communiceren waar ze ook op spelen.
Ook DirectX 12 is natuurlijk beschikbaar in het ecosysteem. Afhankelijk van het device zullen bepaalde functies wel of niet kunnen (een mobiele telefoon heeft niet de kracht van een XBox).
Afhankelijk van waar je de games verkoopt kan je de instellingen qua store, monitization en packaging aanpassen, allemaal via het Universal Development Centre. .
Daarnaast is het natuurlijk nog het vermelden waard dat ook de hololens van Microsoft erbij hoort in het Windows ecosysteem. Wat was dat ook al weer: kijk
hier maar eens. Zelfs dan is het moeilijk om een label op de hololens te plakken. Volgens Microsoft is de hololens een holografisch platform wat nieuwe manieren van werken, communiceren en spelen mogelijk maakt.
Gaat Hololens het maken? Dat is nog de vraag. Na de redelijk roemloze aftocht van Google Glass is het nog maar de vraag of Microsoft in staat is om hier een gewild device van te maken. Technisch heb ik daar geen vraagtekens bij, het is ze met Kinect ook gelukt. De vraag is wel: komt er software of Apps voor waardoor de consument, jij dus, hololens gaat kopen? Uiteindelijk draait het allemaal om de software. Zelfs het meest krachtige platform is in essentie waardeloos zonder goede software.
Het hologram concept is ook nog nieuw, er valt nog een wereld te ontdekken en kan niet geleerd worden van eerdere producten. Sterker nog, de ontwikkelingen van de gamestudio van Microsoft zullen de ontwikkelingen van de Hololens ook sturen.
Opvallend is dat de use case niet alleen bij gaming ligt (wel primair) maar ook bij bedrijven en de industrie.
#IDARB is een van de eerste indie games die op het nieuwe windows 10 platform is ontwikkeld. Het kostte de ontwikkelaars een dag (volgens eigen zeggen) om het op het plaform te krijgen en een week om vervolgens de cross platform gameplay werkend te krijgen.
In de video hieronder zie je de cross platform play van #IDARB. Het is een simpel spel maar daar is in principe niets mis mee. Misschien een mooi spel om een paar verloren minuten te vullen wachtende op, of zelfs in, de trein.
Voor ontwikkelaars is het fijn dat ontwikkelen voor XBox One eigenlijk ook ontwikkelen voor Windows 10 is. Met weinig moeite maak je een multiplatform / crossplay game van.
Als jij een ontwikkelaar bent van indiegames, sluit je dan aan bij ID@Xbox.
Zal de mogelijkheid die Microsoft brengt daadwerkelijk meer games naar dit gecombineerde platform brengen? Microsoft denkt en hoopt van wel. De tijd zal het leren.