Perry Rodenrijs begon zijn gameverslaving met een NES op een zolderkamer en is er sindsdien nooit van genezen. Zijn andere passie is zijn metal band.
Racegames zijn er in veel vormen en maten, maar eigenlijk blijkt de onofficiële scheidingslijn zich altijd verdelen in twee kampen. Je hebt allereerst de purist die liever voor een zo realistisch mogelijke titel gaat en uren zoet is met het aanpassen van de kleinste details. Deze gamer geeft zijn geld en tijd zonder twijfel uit aan fraaie titels zoals Forza, Project Cars en als alles volgens plan gaat natuurlijk de Gran Turismo van 2017.
Aan de andere kant van het spectrum hebben we de liefhebbers van snelle actie. Gamers die met klinische precisie tussen de pulsende beats in een digitale versie van een Japanse snelweg de gruwelijkste drifts trekken, terwijl de blauwe boost vlammen uit de uitlaat brullen. Deze dames en heren houden niet zo van realisme en vinden Arcade titels zoals Need For Speed, The Crew en Blur helemaal het einde.
Laten we wel even voorop stellen dat wij hierin Zwitserland zijn. We kunnen een goede simulator game op zijn tijd erg waarderen, maar bij de nieuwste Need For Speed veranderden we eventjes in kleine jongetjes en moesten we toch wel toegeven dat het een toffe titel was. Stiekem deed het ons verlangen naar Burnout Paradise. Volgens velen – en daar zijn we het unaniem mee eens – de gaafste Arcade racer ooit. Wat is er eigenlijk gebeurt met de reeks?
De allereerste Burnout game kwam in 2001 uit op de Playstation 2, Gamecube en Xbox. Toen stelde het nog niet zoveel voor en kon de titel zich niet echt meten met de veel populairdere Need For Speed reeks. Pas bij de derde game in de reeks begon Burnout een gevestigde naam te worden in het Arcade Racer landschap. Burnout 3: Takedown was een gave titel en opvolger Revenge gooide het over een andere boeg door bijna onverwoestbaar door het verkeer te knallen. Ook kwam er een versie uit voor de PSP en Nintendo DS onder de noemer Legends.
De nieuwe generatie consoles kwamen uit en daar hoorde natuurlijk ook een nieuwe Burnout titel bij. In 2008 was deze er dan eindelijk in de vorm van Burnout Paradise. De game was een stukje moeilijker dan de voorgangers maar de fraai vormgegeven open wereld maakte dat ruimschoots goed. De gave soundtrack, mooie wagens maar vooral grote lol zorgde dat de game bij veel fans een favoriet werd. In de volgende jaren werden liefhebbers nog getrakteerd op wat DLC pakketjes maar daarna werd het opvallend stil rond de reeks.
Okay, er was nog een top down indie achtige titel genaamd Burnout: Crash. Maar die haalde natuurlijk in de verste verste het niveau van diens voorgangers niet en fungeerde meer als een zoethoudertje. Toenmalig Criterion eindbaas Alex Ward doorbrak de stilte wel eens met een tweet hier en daar, maar eigenlijk bevestigde hij keer op keer dat er geen nieuwe titel in ontwikkeling was.
Tot we in 2010 opeens verrast werden met een Need For Speed van Criterion. De ontwikkelaar (inmiddels eigendom van EA) had een vorm van volledig zeggenschap over de Need For Speed reeks gekregen en bracht een “nieuwe versie” uit van Hot Pursuit. De titel deed het redelijk goed, maar veel fans wilden natuurlijk een nieuwe Burnout Paradise. En daar leek deze game totaal niet op.
In 2012 waagde Criterion nog een poging met Need For Speed Most Wanted. Het resultaat was een rare liefdesbaby. Eigenlijk leek het op een derivaat van Burnout Paradise met bestaande auto’s. Maar dan zonder de gekke stunts en een algeheel gevoel van vrijheid. Fans smeekten om meer, EA zag niet natuurlijk niet zulke mooie cijfers. En in 2013 was daar dan Need For Speed Rivals. Een samenwerkingsverband tussen Criterion en nieuwe studio Ghost Games.
Rivals was net zoals Most Wanted een open wereld race game maar deed een paar dingen anders dan diens voorganger. Zo werd er een gave matchmaking optie toegevoegd met de naam Alldrive. Deze toevoeging zorgde ervoor dat de speler in de open wereld zonder teveel poespas een online race kon starten tegen een andere speler. De game werd goed ontvangen en het Zweedse Ghost Games is inmiddels de aangewezen studio voor Need For Speed games.
En de oplettende lezer vraagt zich nu natuurlijk af wat er dan met Criterion gebeurd is. Afgezien van het feit dat in 2013 ongeveer 80% van het personeel van de studio overgestapt is naar Ghost Games UK is de ontwikkelaar nog steeds actief. Criterion heeft een handje meegeholpen aan Battlefield Hardline en is op dit moment aan het sleutelen aan Star Wars Battlefront: X-Wing VR Mission.
De studio doet niet meer zoveel met racegames, dat werd in 2013 ook bevestigd door Alex Ward. De beste man is in januari 2014 ook opgestapt en heeft inmiddels samen met Fiona Sperry (ook een oud Criterion collega) een eigen studio opgericht. Het eerste wapenfeit van Three Fields Entertainment heet Dangerous Golf en kwam vorige maand uit op PC, Playstation 4 en Xbox One.
Ghost Games heeft aan de andere kant bevestigd dat er in 2017 een nieuwe Need For Speed game zal verschijnen. De ontwikkelaar had de reeks vorig jaar een reboot gegeven die erg deed terugdenken aan Underground. Is het dan echt game over voor Burnout?!
Toch denken – en hopen we stiekem – dat het doek nog niet gevallen is voor de Burnout Reeks. Onlangs stuurde Alex Ward een tweet de wereld in. Zijn studio zou begonnen zijn aan een nieuwe race game en veel fans hebben hier heel positief op gereageerd.
EA heeft daarentegen nog steeds de rechten van de Burnout naam. Dus een nieuwe game in de reeks hoeven we niet te verwachten. Maar een spirituele opvolger van Burnout Paradise zeggen wij natuurlijk geen nee tegen!
Zoals jullie van ons gewend zijn zullen we deze ontwikkelingen op de voet volgen. Houdt ons dus goed in de gaten voor meer nieuws omtrent deze nieuwe titel!