Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen
Grand Theft Auto V is uit voor de pc. We hebben er lang op moeten wachten, maar het moment is dan toch eindelijk daar. Verwacht hier echter geen review van de game gezien deze dus op diverse consoles al een behoorlijk tijdje uit is. We richten ons hier enkel en alleen op de verschillen tussen de console en de pc versie en delen onze eerste bevindingen van de lancering.
Na openen van het doosje zie je 7 dvd-roms zitten. Dit is best veel, maar de installatie vereist dan ook 60GB ruimte op je harde schijf. Na anderhalf uur installeren dacht ik klaar te zijn, maar niets was minder waar. Er moest nog een update gedownload worden van 5GB. En hier ging het echt totaal mis.
Ondanks mijn snelle internetverbinding was de verwachte tijd volgens de update-software 11 uur(!). Om het allemaal nog een graadje erger te maken verloor de update-software ook nog heel vaak de verbinding met de server waardoor ik dit bijna elk half uur moest heractiveren. Ik heb de pc ’s nachts aan laten staan om te downloaden, maar door dit laatstgenoemde probleem heeft dat niet gewerkt.
Gelukkig verliep het proces de volgende ochtend wat “sneller” en had ik het restant van de update na 4 uur binnen. Waarschijnlijk kwam het doordat ik (met een miljoen andere spelers) GTA V bij de lancering had aangeschaft. De verwachting is dat gamers die de game nu kopen en installeren hier geen last van hebben, maar ik wilde wel even weergeven dat ook bij deze game de start weer redelijk slecht verliep.
De game zelf dan. Qua singleplayer verhaallijn is het spel identiek aan die van de consoles. De multiplayer is in principe ook hetzelfde, maar top is wel dat alle DLC die de afgelopen 2 jaar is uitgekomen op de consoles nu direct allemaal beschikbaar is op de pc, inclusief het onlangs verschenen Heist.
Wel volledig nieuw zijn de uitgebreide video-editor en de Director mode. Je kunt hiermee heel simpel eigen filmpjes maken en gebruik maken van vrijgespeelde personages om zelf, als je dit wilt, een soort film op te nemen in het GTA universum en deze delen met andere gamers. Als je de editor voor het eerst opent kan het wat overweldigend zijn, gezien het grote aantal opties, maar ik moet zeggen dat het moeilijker lijkt dan dat het eigenlijk is en je er vrij snel aan went.
Hieronder zie je in het eerste filmpje een globale uitleg van wat de editor kan en hoe simpel dit eigenlijk te doen is. Onderaan het artikel staat het tweede filmpje wat een voorbeeld is van wat er mogelijk is als je de editor enigszins onder controle hebt.
Het grootste verschil zit hem echter in de graphics. Waar de consoles lopen op 30 frames per seconde is dit voor de pc versie opgeschroefd naar 60 en kan er gespeeld worden in 4K resolutie. Als je gebruik maakt van de toegevoegde first person camera loop je echt vol verbazing door de stad Los Santos heen. Er gebeurt van alles en de details zijn imponerend.
Qua geluid zijn er weer de bekende radiozenders die je kunt opzetten, maar nu is er ook Self Radio. Je kunt zelf tracks toevoegen en dit word door een DJ aan elkaar gemixt en onderbroken met praatjes en reclames om het allemaal als een echt radiostation over te laten komen. Het lijkt misschien suf, maar ik vond het een leuke toevoeging.
Voor gamers die het spel al bezitten op de consoles, maar toch GTA V in deze verbeterde versie willen spelen is het mogelijk om eenmalig je voortgang van console naar pc over te zetten. Je behoudt dan alle progressie van je GTA Online profiel.
Hoewel het spel dus al sinds 2013 uit is ben ik blij dat ik op de pc-versie heb gewacht. Als je GTA V in al zijn pracht en praal wilt spelen dan moet je dit gewoon op de computer doen. Ja, je hebt dan wel een redelijk stevig bakbeest nodig, maar het is het meer dan waard. Rockstar heeft zich ondanks alle kritiek op de tijdsduur van ontwikkeling en het meermaals uitstellen niet van de wijs laten brengen en deze keer echt een pareltje afgeleverd in plaats van een simpele port. Chapeau!