Het blijft relatief rustig rond Wargaming, de makers van World of Tanks (110 miljoen gebruikers), World of Warships (22 miljoen gebruikers en groeiende) en het onlangs opgerichte Wargaming Labs. Dat heeft alles te maken met hun beetje-bij-beetje release-schema, dat steeds één van de apps (zij het op PC, mobiel of console) wat extra functionaliteit of meer voertuigen of maps geeft zonder daar veel poeha omheen te maken. Dat levert wat minder pers op, maar dat vinden ze bij Wargaming prima, zo zegt Marcela Koster van de uitgever als ik bij haar langsga.
“We doen zo veel, dingen als onze samenwerking met musea om antieke tanks te restaureren, we hebben een grote viering op 15 september met ‘100 years of tanks’ in Londen, we zijn steeds met onze community bezig om ze blij en aan het spelen te houden en daarom hebben we het ‘happy players’-initiatief opgericht om het contact nog directer te laten lopen. We krijgen nog elke dag meer spelers, dus voorlopig hebben we niks te klagen!”
Goed nieuws dus voor de uitgever, die met dingen als Zweedse tanks of Duitse slagschepen de fans bezig houdt. Maar nu ze ook echt als uitgever aan de slag gaan met bijvoorbeeld de reboot van Master of Orion en met kleinere games als Hybrid Wars onder de noemer WG Labs. “Een ideetje van onze CEO” zegt Koster. De rijke rus heeft nou eenmaal zijn voorkeuren en nu hij in een positie zit waarin zo’n beetje alles kan wil hij graag ontwikkelaars helpen die in de positie zitten waarin hij vroeger zat en die games maken die hem aanspreken. “Soms vindt ‘ie iemand gewoon aardig en helpt hij ze, zo is die man gewoon,” aldus Koster.
Alleen maar rozengeur en maneschijn? Dat kan toch niet, dus ik vraag naar de concurrentie op de free-to-play markt, de vele nieuwe opkomende tank-games en of de verschuiving naar het uitgeven van andere games dan hun core “-of War-“-titels niks met elkaar te maken hebben? Echt niet, zo bezweert Koster. Het gaat gewoon goed, al heeft Wargaming de (in de industrie legendarische) feesten voor retail en pers wel ingeruild voor kleiner opgezette community-events. Bewust. “Onze spelers hebben ons groot gemaakt, dus daar moet onze aandacht liggen.” En terecht.
[Afbeelding © Wargaming]