Gaming06.07.2019

Waarom indiegame My Friend Pedro zo populair is


Er is veel te doen om Pokémon Go-opvolger Wizards Unite, om de nieuwe Mario Maker en om een game die uit enigszins onverwachte hoek komt: My Friend Pedro. Dit bijzondere spel is een enorme indie-hit op Switch, maar hoe komt dat eigenlijk?

Deadtoast

Wat DeadToast’s My Friend Pedro vooral bijzonder maakt, is dat het een slow-motion game is. Het genre is namelijk shoot ‘em up, dat van origine juist een heel snel en hectisch speltype is. Zoals het woord al zegt moet je vooral een heleboel in de rondte schieten en de vuurzee van de tegenpartij zien te ontwijken. Zo ook in het zeer gewelddadige My Friend Pedro, alleen doe je het daarin wat rustiger aan.

Er zijn veertig levels om te spelen, waarin het steeds weer de bedoeling is om niet alleen het level goed door te komen, maar als het even kan ook nog een highscore neer te zetten. Met op de achtergrond heerlijk foute synthesizermuziek sta jij als een soort Neo uit The Matrix een kogelregen te ontwijken terwijl je vol nonchalant je armen uitsteekt om de vijand van eenzelfde kogelfeest te voorzien. Alles gaat in slow-motion, waardoor het er allemaal nog spectaculairder uitziet.

Daar krijg je ook punten voor. Zo is er een aantal sprongen en bewegingen in de lucht waarmee je jezelf meteen al onsterfelijk maakt. Niet echt natuurlijk, want de volgende kogels komen alweer op je af en die zijn virtueel net zo dodelijk als in het echt. Ben je al het wandelen even zat, dan zijn er ook motorlevels en skateboardlevels waarin je je zo slim mogelijk naar het einde moet manouvreren.

Geweldige stijl

Ook het noemen waard, dat is de artistieke stijl. Zeker als je je Switch op je televisie hebt aangesloten, dan is deze game net een schilderij aan je muur. Elk screenshot dat je maakt is een artprint. Hoewel het allemaal niet zoetsappig is, maken de witte achtergrond en de verdere moderne uitstraling het een prettige game om naar te kijken.

Bovendien is hij ook niet zo heel duur, voor een paar tientjes kun je al een hele zomer jezelf pushen en pushen om de steeds toenemende moeilijkheidsgraad de baas te blijven. Je hebt wel een PC of Switch nodig, want alleen daarop is My Friend Pedro tot nu toe verschenen.

...

Verder lezen over Indie Games

6 Nintendo Switch-games waar we dit jaar naar uitkijken

Terwijl we veel geruchten horen over een tweede Nintendo Switch, willen we toch nog even stilstaan bij de huidige Switch. Sowieso komt die tweede pas in 2025, dus dat geeft ons de perfecte gelegenheid om stil te staan bi...

Gaming02.04.2024

6 Nintendo Switch-games waar we dit jaar naar uitkijken

​10 bijzondere games uit 2023 die je zeker moet spelen

Tot nu toe is het qua games nog een wat rustig jaar, maar daar komt waarschijnlijk verandering in wanneer we in mei worden getrakteerd op de nieuwe Zelda. Ook qua kleine games, de indies, is het een vrij stilletjes jaar....

Gaming24.04.2023

​10 bijzondere games uit 2023 die je zeker moet spelen

En nu beschikbaar zijn
Wat speelden de GameCowboys op Casual Connect?

De GameCowboys waren vorige week op het evenement Casual Connect in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Voor de helft ging over het ten gelde maken van games. Goed voor de industrie, maar saai voor de doorsnee speler....

Gaming19.02.2014

Wat speelden de GameCowboys op Casual Connect?

‘Top 5 indiegames in 2014’ – laat me niet lachen!

Na de traditionele lijstjes aan het einde van het jaar wordt er vooruitgeblikt. Een aantal van die vooruitblikken gingen over welke indiegames er in 2014 allemaal komen. De intentie, mensen informeren over nieuwe games,...

Gaming10.01.2014

‘Top 5 indiegames in 2014’ – laat me niet lachen!

Microsoft: Indie developers mogen zelf publiceren

Als je het over de duvel hebt…  Gisteren zeiden we nog dat het ons niet zou verbazen als Microsoft zijn beleid tegenover Indie developers ging wijzigen. Vandaag kregen we het nieuws binnen dat de Xbox One inderdaad...

Gaming25.07.2013

Microsoft: Indie developers mogen zelf publiceren

Microsoft ‘komt met nieuwe strategie’ voor klagende Indie developers

Indie developers klagen al geruime tijd dat Microsoft geen interesse in hen lijkt te hebben. ,,Integendeel”, zegt Lionhead’s creative director Gary Carr. ,,Ze willen dolgraag een sterke band met de kleine ontwikke...

Gaming24.07.2013

Microsoft ‘komt met nieuwe strategie’ voor klagende Indie developers

Indigo: showcase voor indie-talent geeft hoop

Er staat iemand cello te spelen in de gang om de eindbaas van een shmup te besturen, terwijl er een paar meter verderop twee mensen proberen tegen elkaar te spelen in een soort kussengevecht waarbij hun kont de controlle...

Gaming02.10.2012

Indigo: showcase voor indie-talent geeft hoop

Wat Steam Greenlight ons gaat brengen

Indie games zijn vaak goed, maar die games die in ons collectieve geheugen staan zijn die enkelingen die de grote massa hebben weten te bereieken. Steam wil daar verandering in brengen, dat deden ze al door indie games t...

Gaming14.09.2012

Wat Steam Greenlight ons gaat brengen